ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΔΡΟΜΟBrexit: Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος20/08/2018
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα
Με σχέδιο κανονισμού για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 όσον αφορά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ένωση, η ΕΕ θα προσαρμόσει τη χάραξη του διαδρόμου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος με την προσθήκη νέων θαλάσσιων συνδέσεων μεταξύ των κεντρικών ιρλανδικών λιμένων του Δουβλίνου και του Κορκ και των λιμένων του διαδρόμου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος στο Βέλγιο (Zeebrugge, Αμβέρσα) και στις Κάτω Χώρες (Ρότερνταμ).
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση,με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 8 καθορίσθηκε χρηματοδοτικό μέσο της Ένωσης, η διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη». Σκοπός της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» είναι να καταστεί δυνατή η εκπόνηση και η υλοποίηση έργων κοινού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο της πολιτικής για τα διευρωπαϊκά δίκτυα στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας.
Στο μέρος I του παραρτήματος I του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 παρατίθεται κατάλογος εννέα διαδρόμων του κεντρικού δικτύου. Οι διάδρομοι αυτοί αποτελούν μέσο για να διευκολυνθεί η συντονισμένη υλοποίηση του κεντρικού δικτύου. Αναμένεται ότι θα συμβάλουν στη συνοχή του κεντρικού δικτύου μέσω βελτιωμένης εδαφικής συνεργασίας, θα εκπληρώσουν ευρύτερους στόχους της πολιτικής μεταφορών και θα διευκολύνουν τη διαλειτουργικότητα, την ενοποίηση των τρόπων μεταφοράς και τις συνδυασμένες μεταφορές.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μέρος του διαδρόμου του κεντρικού δικτύου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος , ο οποίος περιλαμβάνει συνδέσεις μεταξύ του Μπέλφαστ, του Δουβλίνου και του Κορκ στη νήσο της Ιρλανδίας και συνδέσεις στη Μεγάλη Βρετανία από τη Γλασκόβη και το Εδιμβούργο στον Βορρά έως το Folkestone και το Ντόβερ στον Νότο. Τα τμήματα και οι κόμβοι του Ηνωμένου Βασιλείου περιλαμβάνονται στον πίνακα «προκαθορισμένα τμήματα, συμπεριλαμβανομένων έργων» των διαδρόμων του κεντρικού δικτύου που περιλαμβάνονται στο μέρος I του παραρτήματος I του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1316/2013.
Ενόψει της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ένωση, τα τμήματα της χάραξης του διαδρόμου του κεντρικού δικτύου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος που σχετίζονται με το Ηνωμένο Βασίλειο και τα τμήματα και οι κόμβοι του Ηνωμένου Βασιλείου που περιλαμβάνονται στον πίνακα «προκαθορισμένα τμήματα, συμπεριλαμβανομένων έργων» θα καταστούν άνευ αντικειμένου και θα παύσουν να παράγουν έννομα αποτελέσματα από την επομένη της ημέρας κατά την οποία ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 παύσει να ισχύει ως προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Για να αποτραπεί η διάσπαση του διαδρόμου του κεντρικού δικτύου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος σε δύο χωριστά και ασύνδετα μεταξύ τους τμήματα και για να διασφαλιστεί η συνδεσιμότητα της Ιρλανδίας με την ηπειρωτική Ευρώπη, ο διάδρομος του κεντρικού δικτύου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος θα πρέπει να περιλαμβάνει θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ των ιρλανδικών κεντρικών λιμένων και των κεντρικών λιμένων του Βελγίου και των Κάτω Χωρών.
Η διασφάλιση της σύνδεσης μεταξύ της Ιρλανδίας και των λοιπών κρατών μελών κατά μήκος του διαδρόμου του κεντρικού δικτύου Βόρεια Θάλασσα – Μεσόγειος είναι ζωτικής σημασίας για τις εν εξελίξει και τις μελλοντικές επενδύσεις σε υποδομές και για την παροχή νομικής σαφήνειας και ασφάλειας δικαίου στον σχεδιασμό υποδομών.
Ο υπό έκδοση, τροποποιητικός κανονισμός αρχίζει να ισχύει την εικοστή ημέρα από τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και εφαρμόζεται από την επομένη της ημέρας κατά την οποία ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 παύει να ισχύει ως προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο κανονισμός είναι δεσμευτικός ως προς όλα τα μέρη του και ισχύει άμεσα σε κάθε κράτος μέλος.
Blog:marina anastas.kourbela