Σαββατοκύριακo
20-21  Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4962RSS FEED
Μεγάλες αλλαγές στη επισήμανση των τροφίμων
22/12/2014
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα


Το Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου, έφυγαν οι μικρές, δυσανάγνωστες πληροφορίες με την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ1169/2011 σχετικά με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές. ο οποίος   τροποποιεί υφιστάμενες διατάξεις σχετικά με την επισήμανση των τροφίμων στην Ένωση.

Ο κανονισμός ισχύει για τους υπευθύνους επιχειρήσεων τροφίμων σε όλα τα στάδια της τροφικής αλυσίδας, εφόσον οι δραστηριότητές τους αφορούν την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές.

Επίσης, ισχύει για όλα τα τρόφιμα που προορίζονται για τον τελικό καταναλωτή, περιλαμβανομένων των τροφίμων που διατίθενται από τις μονάδες ομαδικής εστίασης και των τροφίμων που προορίζονται να παραδοθούν στις μονάδες ομαδικής εστίασης.

Ακόμη, εφαρμόζεται σε υπηρεσίες εστίασης που παρέχονται από επιχειρήσεις μεταφορών, όταν η αναχώρηση λαμβάνει χώρα στις επικράτειες των κρατών μελών στις οποίες ισχύουν οι Συνθήκες.

Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής του κανονισμού

Όπως αναφέρεται στο άρθρο 1, ο κανονισμός αποτελεί τη βάση για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας των καταναλωτών όσον αφορά τις πληροφορίες για τα τρόφιμα, λαμβανομένων υπόψη των διαφορών αντίληψης των καταναλωτών και των αναγκών τους για πληροφόρηση και με παράλληλη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς.

Ο  κανονισμός θεσπίζει τις γενικές αρχές, απαιτήσεις και υποχρεώσεις που διέπουν τις πληροφορίες για τα τρόφιμα και ειδικά την επισήμανση των τροφίμων. Καθορίζει τα μέσα για την κατοχύρωση του δικαιώματος πληροφόρησης των καταναλωτών και των διαδικασιών παροχής πληροφοριών για τα τρόφιμα, λαμβανομένης υπόψη της ανάγκης επαρκούς ευελιξίας, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι μελλοντικές εξελίξεις και οι νέες απαιτήσεις πληροφόρησης.

Τι λέει η Επιτροπή

Σήμερα οι καταναλωτές, είτε ψωνίζουν στο διαδίκτυο είτε σε σουπερμάρκετ, επιθυμούν όλο και πιο σαφείς και κατανοητές ετικέτες τροφίμων, ούτως ώστε να μπορούν να επιλέγουν με επίγνωση τα τρόφιμα που καταναλώνουν. Επιπλέον, όλο και περισσότεροι άνθρωποι υποφέρουν από αλλεργίες. Πώς μπορεί ένας έφηβος που είναι αλλεργικός στα αράπικα φιστίκια να γνωρίζει τι μπορεί να φάει, όταν βγαίνει έξω να φάει με την παρέα του; Πώς μπορεί κάποιος που επιθυμεί να μειώσει το αλάτι που καταναλώνει να γνωρίζει ποιο είναι το πιο κατάλληλο σνακ για αυτόν; Πώς μπορεί ένα καταναλωτής να είναι βέβαιος για την καταγωγή του κρέατος που μόλις αγόρασε;

Σε αυτές  απαιτήσεις έρχεται να ανταποκριθεί ο νέος κανονισμός που εφαρμόζεται από μεθαύριο, και με την ευκαιρία αυτή, η Επιτροπή παρουσίασε, σήμερα, ένα ερωτηματολόγιο με τις βασικές ρυθμίσεις και αλλαγές της νέας νομοθεσίας, οι οποίες, πιστεύει, ¨ότι μπορεί να βοηθήσουν τους καταναλωτές να γνωρίζουν, τι ακριβώς αγοράζουν, αλλά και να εξασφαλίσουν έναν καλύτερο και πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές

Στο κείμενο που ακολουθεί, δημοσιεύουμε το σχετικό ερωτηματολόγιο:

Ποιες αλλαγές μπορώ να αναμένω από το νέο σύστημα επισήμανσης;

Η νέα νομοθεσία θεσπίζει γενικές αρχές για την επισήμανση των τροφίμων. Ορίζει επίσης ειδικές ρυθμίσεις, οι οποίες, για παράδειγμα, περιλαμβάνουν:
-     καλύτερη αναγνωσιμότητα των πληροφοριών (ελάχιστο μέγεθος των χαρακτήρων για τις υποχρεωτικές πληροφορίες)•
-    σαφέστερη και πιο εναρμονισμένη παρουσίαση των αλλεργιογόνων στα προσυσκευασμένα τρόφιμα (δίνεται έμφαση με τη γραμματοσειρά, τη μορφή ή το χρώμα του φόντου) στον κατάλογο των συστατικών•
•    υποχρεωτικές πληροφορίες για τα αλλεργιογόνα στα μη προσυσκευασμένα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων σε εστιατόρια και καφενεία•
•  απαίτηση αναγραφής ορισμένων διατροφικών πληροφοριών στα περισσότερα επεξεργασμένα προσυσκευασμένα τρόφιμα•
•    υποχρεωτικές πληροφορίες για την καταγωγή του νωπού χοιρινού, κατσικίσιου και αρνίσιου κρέατος και του νωπού κρέατος πουλερικών
•     ίδιες απαιτήσεις επισήμανσης για αγορές τροφίμων μέσω του διαδικτύου ή εξ αποστάσεως και για αγορές σε καταστήματα•
•    κατάλογο των τεχνολογικά επεξεργασμένων νανοϋλικών στα συστατικά•
•    ειδικές πληροφορίες για τη φυτική προέλευση εξευγενισμένων λιπών και ελαίων•
•    ενισχυμένους κανόνες για την πρόληψη παραπλανητικών πρακτικών•
•    την αναγραφή του υποκατάστατου συστατικού για «απομιμήσεις τροφίμων»•
•    τη σαφή αναγραφή της επισήμανσης «σχηματισμένο κρέας» ή «σχηματισμένο ψάρι»• και
•    τη σαφή αναγραφή των αποψυγμένων προϊόντων.

Θα αντιμετωπιστούν οι μικρές, δυσανάγνωστες πληροφορίες;

Αυτό ακριβώς αποτελεί ένα κύριο θέμα που αντιμετωπίζει η νέα νομοθεσία. Οι κανόνες ορίζουν ελάχιστο μέγεθος χαρακτήρων για την εκτύπωση των υποχρεωτικών πληροφοριών, ενώ για τις προαιρετικές πληροφορίες (π.χ. σλόγκαν ή ισχυρισμοί) απαιτούν να μην παρουσιάζονται κατά τρόπο που θίγει την παρουσίαση των υποχρεωτικών πληροφοριών. Στο μέλλον θα θεσπιστούν πρόσθετοι κανόνες για την αναγνωσιμότητα.

Θα με βοηθήσουν οι νέοι κανόνες να τρώω πιο υγιεινά;

Κατ’ αρχήν, ναι. Θα παρέχονται σαφέστερες πληροφορίες για ορισμένα σημαντικά θρεπτικά χαρακτηριστικά επεξεργασμένων τροφίμων, όπως είναι η ενεργειακή αξία, τα λιπαρά, τα κορεσμένα λιπαρά, οι υδατάνθρακες, τα σάκχαρα, η πρωτεΐνη και το αλάτι. Έτσι, οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τα τρόφιμα πριν τα αγοράζουν και να κάνουν με μεγαλύτερη επίγνωση τις διαιτητικές επιλογές τους με βάση τις ατομικές τους ανάγκες. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα να περιλαμβάνονται οι πληροφορίες για επιλεγμένα θρεπτικά συστατικά στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας, γεγονός που θα επιτρέψει στους καταναλωτές να συγκρίνουν τα προϊόντα, όταν ψωνίζουν.

Πώς λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες ενημέρωσης όσων πάσχουν από αλλεργίες;

Οι νέοι κανόνες ενισχύουν τις ήδη αναγραφόμενες πληροφορίες για ορισμένες ουσίες που προκαλούν αλλεργικές αντιδράσεις ή δυσανεξίες. Αυτό γίνεται για να ενημερώνονται καλύτερα τα άτομα με αλλεργίες σε τρόφιμα, καθώς και για να προστατεύεται καλύτερα η υγεία τους. Οι επιχειρήσεις τροφίμων θα πρέπει να αναγράφουν τις πληροφορίες αυτές σε όλα τα τρόφιμα. Οι εθνικές αρχές στα κράτη μέλη της ΕΕ θα έχουν την ευθύνη να αποφασίζουν με ποια μέσα θα πρέπει να παρέχονται οι πληροφορίες αυτές.

Ποιοι κανόνες ισχύουν για την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στην περίπτωση αγορών μέσω του διαδικτύου ή εξ αποστάσεως;

Οι νέοι κανόνες αναφέρουν ρητώς ότι, κατά την πώληση τροφίμων με επικοινωνία εξ αποστάσεως, οι περισσότερες υποχρεωτικές πληροφορίες που εμφανίζονται στην ετικέτα πρέπει να διατίθενται πριν από την ολοκλήρωση της αγοράς. Οι πληροφορίες αυτές πρέπει να αναγράφονται στο μέσο που υποστηρίζει την εξ αποστάσεως πώληση (ιστοσελίδα ή κατάλογος) ή με άλλο κατάλληλο τρόπο. Η απαίτηση αυτή λαμβάνει πλήρως υπόψη όλους τους τρόπους εφοδιασμού των καταναλωτών με τρόφιμα. Με άλλα λόγια, οι πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στις ετικέτες τροφίμων είναι οι ίδιες, είτε τα τρόφιμα αγοράζονται στο διαδίκτυο, είτε εξ αποστάσεως (για παράδειγμα μέσω καταλόγου), είτε σε σουπερμάρκετ.

Με τους νέους κανόνες θα έχω καλύτερη ενημέρωση για την καταγωγή των τροφίμων μου;

Οι νέοι κανόνες διατηρούν σε γενικές γραμμές τη σημερινή προσέγγιση: η αναγραφή της χώρας καταγωγής ή του τόπου προέλευσης στα τρόφιμα είναι προαιρετική, εκτός εάν η μη αναγραφή μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές.

Ο κανονισμός καθιστά υποχρεωτική την αναγραφή της καταγωγής για το νωπό κρέας αιγοπροβάτων, πουλερικών και χοίρων. Η Επιτροπή εξέδωσε εκτελεστικούς κανόνες που καθορίζουν τον τρόπο διατύπωσης των πληροφοριών καταγωγής. Οι κανόνες αυτοί ορίζουν, με ορισμένες εξαιρέσεις, ότι στην ετικέτα αναγράφεται το κράτος μέλος ή η τρίτη χώρα εκτροφής και σφαγής του ζώου.

Η χώρα καταγωγής ή ο τόπος προέλευσης των κύριων συστατικών πρέπει, επίσης, να αναγράφονται, εάν τα υλικά αυτά κατάγονται από διαφορετικό τόπο από τον τόπο του τελικού προϊόντος. Για παράδειγμα, βούτυρο που έχει παραχθεί στο Βέλγιο από δανέζικο γάλα μπορεί να επισημανθεί ως «βούτυρο παραγωγής Βελγίου από γάλα Δανίας». Οι κανόνες αυτοί θα προστατεύσουν τους καταναλωτές από παραπλανητικές ενδείξεις καταγωγής και θα εξασφαλίσουν ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων τροφίμων.

Πώς θα ξέρω ότι τρώω το «αυθεντικό» τρόφιμο και όχι «απομίμησή» του;

Η παραποίηση τροφίμων και ποτών αποτελεί μεγάλο πρόβλημα. Γίνεται με διάφορους τρόπους, όπως με τη νόθευση ενός προϊόντος με αραίωση ή με αντικατάσταση ορισμένων συστατικών από συστατικά δεύτερης ποιότητας ή με δήλωση ψευδούς καταγωγής του προϊόντος.

Οι νέοι κανόνες θα εξασφαλίσουν ότι όταν ένα τρόφιμο δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται, παρέχονται οι σχετικές πληροφορίες, ώστε να μην παραπλανώνται οι καταναλωτές από έναν ορισμένο τρόπο παρουσίασης ή μια ορισμένη εμφάνιση. Όταν κάποια συστατικά, που κανονικά αναμένεται να υπάρχουν σε ένα τρόφιμο, έχουν αντικατασταθεί από άλλα, τα υποκατάστατα συστατικά θα επισημαίνονται εμφανώς στη συσκευασία και όχι μόνο στον κατάλογο των συστατικών. Όσον αφορά τα προϊόντα κρέατος και τα αλιευτικά προϊόντα, θα παρέχονται με εμφανή τρόπο πληροφορίες για την προσθήκη νερού και την τυχόν προσθήκη πρωτεϊνών ζωικής προέλευσης διαφόρων ειδών. Επιπλέον, τα τρόφιμα αυτά, όταν δίνουν την εντύπωση ότι αποτελούνται από ένα ενιαίο κομμάτι κρέας ή ψάρι, ενώ αποτελούνται από πολλά τεμάχια συνδυασμένα, θα φέρουν την επισήμανση «σχηματισμένο κρέας» ή «σχηματισμένο ψάρι».

Όσο για τα τρόφιμα που υπονοούν ή υποδηλώνουν ψευδή καταγωγή, οι νέοι κανόνες θέτουν ορισμένα κριτήρια, ούτως ώστε οι προαιρετικές ενδείξεις καταγωγής να μην παραπλανούν τους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις τροφίμων που αναγράφουν ισχυρισμούς καταγωγής οφείλουν να παράσχουν κι άλλες πληροφορίες, ώστε το κοινό να γνωρίζει την πραγματική καταγωγή του χαρακτηριστικού συστατικού του προϊόντος και όχι μόνο την τελευταία χώρα επεξεργασίας.

Οι αλλαγές στις ετικέτες θα είναι ορατές από τις 13 Δεκεμβρίου 2014;

Ναι, στη βιομηχανία τροφίμων δόθηκε μεταβατική περίοδος τριών ετών, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι κανόνες θα αρχίσουν να ισχύουν στις 13 Δεκεμβρίου 2014. Ωστόσο, στην αγορά μπορείτε να βρείτε προϊόντα που επισημαίνονται σύμφωνα με τους παλαιούς κανόνες, καθώς ο κανονισμός προβλέπει την εξάντληση των αποθεμάτων για τρόφιμα που διατέθηκαν στην αγορά ή επισημάνθηκαν πριν από τις 13 Δεκεμβρίου 2014 (Προσοχή: αυτό δεν σημαίνει εξάντληση των αποθεμάτων για τις ετικέτες).

Οι κανόνες για τις υποχρεωτικές διατροφικές πληροφορίες θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τις 13 Δεκεμβρίου 2016. Ωστόσο, όταν στις ετικέτες περιλαμβάνονται διατροφικές δηλώσεις μετά τις 13 Δεκεμβρίου 2014, αυτές πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες του κανονισμού.

Τι να κάνω εάν δω ότι κάποια ετικέτα δεν συμμορφώνεται με τους νέους κανόνες μετά τις 13 Δεκεμβρίου 2014;

Η επιβολή των κανόνων της ΕΕ για την επισήμανση αποτελεί ευθύνη των κρατών μελών και οι καταγγελίες θα πρέπει να υποβάλλονται στις αρμόδιες εθνικές αρχές.

Ορισμοί

Για την εφαρμογή του κανονισμού, μεταξύ άλλων, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

«πληροφορίες για τα τρόφιμα»: πληροφορίες που αφορούν ένα τρόφιμο και διατίθενται στον τελικό καταναλωτή μέσω επισήμανσης, άλλου συνοδευτικού υλικού ή οιουδήποτε άλλου μέσου, συμπεριλαμβανομένων των εργαλείων της σύγχρονης τεχνολογίας ή των προφορικών ανακοινώσεων·

«νομοθεσία σχετικά με τις πληροφορίες για τα τρόφιμα»: οι ενωσιακές διατάξεις που διέπουν τις πληροφορίες για τα τρόφιμα και ιδίως την επισήμανση, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων γενικού χαρακτήρα που εφαρμόζονται σε όλα τα τρόφιμα σε ιδιαίτερες συνθήκες ή σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων και των κανόνων που εφαρμόζονται μόνο σε συγκεκριμένα τρόφιμα·

«υποχρεωτικές πληροφορίες για τα τρόφιμα»: οι ενδείξεις οι οποίες απαιτείται να παρέχονται στον τελικό καταναλωτή βάσει διατάξεων της Ένωσης·

«μονάδα ομαδικής εστίασης»: οποιοδήποτε κατάστημα (συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων ή των σταθερών ή κινητών πάγκων πώλησης), όπως εστιατόρια, καντίνες, σχολεία, νοσοκομεία και επιχειρήσεις εστίασης όπου, στο πλαίσιο μιας επαγγελματικής δραστηριότητας, παρασκευάζονται τρόφιμα τα οποία είναι έτοιμα για κατανάλωση από τον τελικό καταναλωτή·

«προσυσκευασμένο τρόφιμο»: η χωριστή μονάδα προς πώληση που προορίζεται να παρουσιασθεί ως έχει στον τελικό καταναλωτή και στις μονάδες ομαδικής εστίασης και αποτελείται από ένα τρόφιμο και τη συσκευασία μέσα στην οποία έχει τοποθετηθεί πριν από τη διάθεσή του προς πώληση, είτε η συσκευασία αυτή καλύπτει το τρόφιμο ολικά είτε μόνο εν μέρει, αλλά εν πάση περιπτώσει κατά τρόπο που να μην είναι δυνατόν να τροποποιηθεί το περιεχόμενο χωρίς να ανοιχθεί ή να τροποποιηθεί η συσκευασία· ο όρος «προσυσκευασμένο τρόφιμο» δεν καλύπτει τρόφιμα συσκευασμένα κατόπιν επιθυμίας του καταναλωτή στον τόπο πώλησης ή προσυσκευασμένα ενόψει της άμεσης πώλησής τους·

«συστατικό»: οποιαδήποτε ουσία ή προϊόν, συμπεριλαμβανομένων των αρωματικών υλών, των προσθέτων τροφίμων και των ενζύμων τροφίμων, καθώς και οιοδήποτε στοιχείο ενός σύνθετου συστατικού, οι οποίες χρησιμοποιούνται στην παρασκευή ή επεξεργασία ενός τροφίμου και εξακολουθούν να υπάρχουν στο τελικό προϊόν, ακόμη και σε διαφοροποιημένη μορφή· τα υπολείμματα δεν θεωρούνται «συστατικά»·

«τόπος προέλευσης»: οποιοσδήποτε τόπος από τον οποίο αναγράφεται ότι προέρχεται ένα τρόφιμο και ο οποίος δεν είναι η «χώρα καταγωγής» όπως ορίζεται σύμφωνα με τα άρθρα 23 έως 26 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92· το όνομα, η εμπορική επωνυμία ή η διεύθυνση του υπευθύνου της επιχείρησης τροφίμων στην επισήμανση δεν συνιστά ένδειξη της χώρας καταγωγής ή του τόπου προέλευσης του εν λόγω τροφίμου κατά την έννοια του παρόντος κανονισμού·

«σύνθετο συστατικό» συστατικό που αποτελείται από περισσότερα του ενός συστατικά·

«ετικέτα»: οποιαδήποτε σήμανση, εμπορικό σήμα, σήμα, εικόνα ή άλλη περιγραφή, η οποία είναι γραπτή, έντυπη, διάτρητη, σημειωμένη, ανάγλυφη ή αποτυπωμένη ή προσηρτημένη στη συσκευασία ή στον περιέκτη του τροφίμου·

«επισήμανση»:
οποιεσδήποτε μνείες, ενδείξεις, εμπορικά σήματα, εμπορικές ονομασίες, εικόνες ή σύμβολα που αναφέρονται σε ένα τρόφιμο και τοποθετούνται σε κάθε συσκευασία, έγγραφο, πινακίδα, ετικέτα, δακτύλιο ή περιλαίμιο που συνοδεύει ή αναφέρεται στο τρόφιμο αυτό·

«οπτικό πεδίο»: όλες οι επιφάνειες μιας συσκευασίας που μπορούν να διαβασθούν από μία οπτική γωνία·

«κύριο οπτικό πεδίο»: το οπτικό πεδίο της συσκευασίας το οποίο είναι το πιο πιθανό να δει ο καταναλωτής με την πρώτη ματιά, κατά τον χρόνο της αγοράς, και το οποίο δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να αναγνωρίζει αμέσως ένα προϊόν όσον αφορά τον χαρακτήρα ή τη φύση του και, κατά περίπτωση, την εμπορική του ονομασία. Εάν μια συσκευασία έχει πλείονα ταυτόσημα κύρια οπτικά πεδία, το κύριο οπτικό πεδίο είναι εκείνο που επιλέγει ο υπεύθυνος επιχείρησης τροφίμων·

«αναγνωσιμότητα»: η εμφάνιση της πληροφορίας επί της συσκευασίας, μέσω της οποίας η πληροφορία είναι οπτικά προσιτή στο ευρύ κοινό και η οποία καθορίζεται από ποικίλα στοιχεία, μεταξύ άλλων από το μέγεθος της γραμματοσειράς, την απόσταση μεταξύ των γραμμάτων, την ένταση της γραφής, το χρώμα των χαρακτήρων, τη μορφή των χαρακτήρων, τη σχέση μεταξύ του πλάτους και του ύψους των γραμμάτων, την επιφάνεια του υλικού και τη σημαντική αντίθεση μεταξύ της γραφής και του φόντου·

«νόμιμη ονομασία»: η ονομασία ενός τροφίμου η οποία προβλέπεται στις ενωσιακές διατάξεις που εφαρμόζονται για το τρόφιμο αυτό ή, αν δεν υπάρχουν τέτοιες ενωσιακές διατάξεις, η ονομασία η οποία προβλέπεται στους νόμους και στις κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις που εφαρμόζονται στο κράτος μέλος στο οποίο το τρόφιμο πωλείται στον τελικό καταναλωτή ή σε μονάδες ομαδικής εστίασης·

«συνήθης ονομασία»: ονομασία η οποία είναι αποδεκτή ως ονομασία του τροφίμου από τους καταναλωτές στο κράτος μέλος στο οποίο το εν λόγω τρόφιμο πωλείται, χωρίς η ονομασία να χρήζει περαιτέρω επεξήγησης·

«περιγραφική ονομασία»: ονομασία η οποία παρέχει περιγραφή του τροφίμου και — εάν χρειάζεται— της χρήσης του, η οποία είναι επαρκώς σαφής, ώστε να επιτρέπει στους καταναλωτές να γνωρίζουν την πραγματική του φύση και να το διακρίνουν από άλλα προϊόντα με τα οποία είναι δυνατόν να συγχέεται·

«πρωταρχικό συστατικό»: το συστατικό ή τα συστατικά τροφίμου που αντιστοιχούν σε περισσότερο από το 50 % του τροφίμου αυτού ή τα οποία συνήθως συνδέονται από τον καταναλωτή με την ονομασία του τροφίμου και για τα οποία, στις περισσότερες περιπτώσεις, απαιτείται ποσοτική αναγραφή·

«ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας ενός τροφίμου»: η ημερομηνία μέχρι την οποία το τρόφιμο διατηρεί τις ιδιαίτερες ιδιότητές του σε κατάλληλες συνθήκες αποθήκευσης·

«θρεπτική ουσία»: πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπαρά, εδώδιμες ίνες, νάτριο, βιταμίνες και ανόργανα συστατικά που απαριθμούνται στο παράρτημα ΧΙΙΙ μέρος Α σημείο 1 του παρόντος κανονισμού, καθώς και ουσίες που ανήκουν σε μια από αυτές τις κατηγορίες ή αποτελούν συστατικά της·

«τεχνολογικά επεξεργασμένα νανοϋλικά»: τα σκοπίμως παραγόμενα υλικά που διαθέτουν μία ή περισσότερες διαστάσεις της τάξεως των 100 nm ή λιγότερο ή αποτελούνται από διακριτά λειτουργικά μέρη, είτε εσωτερικά είτε στην επιφάνεια, πολλά εκ των οποίων διαθέτουν μία ή περισσότερες διαστάσεις της τάξεως των 100 nm ή λιγότερο, συμπεριλαμβανομένων των δομών, των συσσωματωμάτων ή των συνόλων, που μπορεί να έχουν μέγεθος ανώτερο της τάξεως των 100 nm αλλά διατηρούν ιδιότητες που είναι χαρακτηριστικές της νανοκλίμακας.

Blog:marina anastas.kourbela