Πέμπτη
4 Μαρτίου 2021
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 3819RSS FEED
Covid-19 : Η Ελλάδα στη νέα εποχή
Γράφει ο
Δημήτρης Γριτσόπουλος

To δεύτερο κύμα εξάπλωσης και υπερμετάδοσης του Κορωνοϊου, μας έβαλε να σκεφτούμε και να παρατηρήσουμε τρία δεδομένα:

Η πανδημία ανέδειξε αρχικά, την έντονη κρίση στον τομέα της υγείας  με τις ΜΕΘ στα νοσοκομεία ολόκληρης της επικράτειας καθημερινά να ασφυκτιούν απο διασωληνωμένους ασθενείς με το υγειονομικό προσωπικό να είναι πολύ πιεσμένο και να  δίνει την δική του καθημερινή μάχη για την αποφυγή νέων θανάτων.

Από  την πλευρά της  η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με τον Πρωθυπουργό της χώρας τον  κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη επέδειξε την καλύτερη στάση της, για την καλύτερη αντιμετώπιση και του δεύτερου κύματος. Όπως είχε αρχικά προβλέψει το κλιμάκιο των λοιμωξιολόγων η κατάσταση ήταν άκρως ανησυχητική.  Ανάμεσα στο δίλημμα να θρηνήσουμε εκατόμβες θυμάτων όπως στο Μπέργκαμο της γειτονικής Ιταλίας η Κυβέρνηση αποφάσισε με την βοήθεια της ειδικής επιτροπής λοιμωξιολόγων να παρατηρεί και να αναλύει το επιδημιολογικό φορτίο (RO) σε όλες τις περιφέρειες  της χώρας. Οι αντιδράσεις, οι σχεδιασμοί και οι αποφάσεις  του κυβερνώντος κόμματος είχαν ως γνώμονα πρωτίστως  την ασφάλεια και την υγεία όλων των συμπολιτών της χώρας.

Έτσι οδηγηθήκαμε για δεύτερη φορά σε νέο καθολικό lockdown από τις 01/11/20 αρχικά στην περιοχή της Θεσσαλονίκη και στην συνέχεια από τις 07/11/20 και στην περιοχή της Αττική καθώς και σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Το δεύτερο κύμα της πανδημίας του ιού COVID-19  ανάγκασε πολλές επιχειρήσεις εστίασης, καφενεία, μικρά καφέ, καταστήματα λιανικής πώλησης, εμπορικά κέντρα και  πλήθος μικρομεσαίων επιχειρήσεων  με χιλιάδες εργαζομένους να βρίσκονται από την μια στιγμή στην άλλη, σε αναστολή εργασίας με αποτέλεσμα οικογένειες να βρίσκονται αντιμέτωποι με μια νέα σοβαρή οικονομική κρίση όπου η κατανάλωση να έχει μειωθεί όπως επιβεβαιώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ και σε ένα μεγάλο βαθμό έχει επηρεάσει ακόμα και την κατανάλωση βασικών αγαθών διαβίωσης λόγω του αυξανόμενου χρέους των νοικοκυριών.

Η εξάπλωση του ιού με την εμφάνιση του δεύτερου κύματος του ιού, ανέδειξε και μας έφερε όλους αντιμέτωπους και με ένα  τρίτο στοιχείο που έχει παρατηρηθεί χωρίς να γίνεται ιδιαίτερος λόγος όπως  είναι η έντονη ψυχολογική πίεση που βιώνουμε ¨ΜΕΝΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΚΡΑΤΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ¨.  Ο νέος ξαφνικός εγκλεισμός, ο νέος  περιορισμός στις ελευθερίες μας , ΜΟΝΟ με τις κατ’ έξαιρεση μετακινήσεις όλων των πολιτών, έχει δημιουργήσει  μια χωρίς προηγούμενο έντονη μορφής ψυχολογικής κρίσης με αναδυόμενα φαινόμενα  όπως αυτά της ενδοοικογενειακής βίας, της έντονης κατάθλιψης, της  απομόνωσης, την έξαρση στους δείκτες των αυτοκτονιών, της αποστασιοποίησης στις διαπροσωπικές σχέσεις. Όλα τα παραπάνω  έχουν κάνει τον κόσμο να  βράζει στο ζουμί του χωρίς να ξέρει πώς θα του ξημερώσει η επόμενη μέρα.

Εν κατακλείδι , το μόνο σίγουρο είναι, ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση, η πτώση της αγοραστικής δύναμης, η μείωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος στην Ελλάδα του 2020 είχε συμβεί πολύ πριν κάνει την εμφάνισή του ο ιός COVID-19 SARS CORONOVIRUS 2 καθώς καισε ολόκληρη την υφήλιο από την περίοδο του 2008, ιδιαίτερα μετά την πτώχευση της παγκόσμιας εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών  LEHMAN BROTHERS. Η Ελλάδα ύστερα από περίπου μια δεκαετή περίοδο πολύ σφιχτής οικονομικής πολιτικής των Κυβερνήσεών της  λόγω των Μνημονίων ήρθε να αντιμετωπίσει μια νέα κρίση.

Η μετάβαση σε έναν ψηφιακό κόσμο είναι εδώ και καιρό πλέον γεγονός με την χρήση πιστωτικών - χρεωστικών καρτών και με την χρήση ανέπαφων συναλλαγών για τις αγορές μας. Η παλαιά αγοραστική συνήθεια να πηγαίνουμε σε ένα κατάστημα για να αγοράσουμε κάτι που χρειαζόμασταν έχει αλλάξει και από τον φυσικό τρόπο αγοράς ενός προϊόντος στον εσωτερικό χώρο ενός καταστήματος θα αντικατασταθεί από τις ψηφιακές αγορές όλου του καταναλωτικού κοινού σε ένα διάστημα 3-5 ετών από σήμερα,

Σκεφτείτε ότι μόνο το προηγούμενο έτος το 2019 σε ένα  σύνολο των συναλλαγών το 85% πραγματοποιήθηκε  με την χρήση μετρητών σε ολόκληρο τον κόσμο.  Νέες ευκαιρίες λειτουργίας κάνουν  στο χώρο του retail - του λιανικού εμπορίου με την μορφή αγοράς click away από το διαδίκτυο και τις νέες μεθόδους  pay and collect σε συγκεκριμένα σημεία παραλαβής των προϊόντων τους, της  τηλεϊατρικής, την αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης, την χρήση της τηλεργασίας σε πλήθος επιχειρήσεων, της τηλεκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.  Η χρήση Η/Υ, laptops, κινητών και άλλων σύγχρονων πολυμέσων νέας τεχνολογίας  έρχεται για να μας διευκολύνει να αντιμετωπίσουμε αυτή την πανδημία με ασφάλεια και προστασία αλλάζοντας ριζοσπαστικά τις συνήθειές μας και τον προγενέστερο τρόπο ζωής μας. Η χρήση μετρητών που πραγματοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια ως βασικός τρόπος συναλλαγής, ολοένα και περισσότερο διαπιστώνεται ότι η χρήση cash  είναι μικρότερη και ο βασικότερος λόγος είναι η αποφυγή μετάδοσης ιών από τα <<βρώμικα>> χαρτονομίσματα. Η μετάδοση μικροβίων στον άνθρωπο είναι πιθανή, από οποιαδήποτε επιφάνεια στην οποία υπάρχουν μικρόβια. Τα μικρόβια αυτά μπορεί να είναι βακτήρια, ιοί, μύκητες ή παράσιτα.

Τα ψηφιακά νομίσματα και η χρήση πλαστικού χρήματος έχουν μπει για τα καλά στο νέο τρόπο ζωής και αποτελούν τις νέες μας καταναλωτικές συνήθειες. Η εξαφάνιση ή η ισχή χρησιμοποίηση νομισμάτων και χαρτονομισμάτων παρατηρείται ακόμα και για πολύ μικρά ποσά αγορών όπως είναι για ψωμί, γάλα, τσιγάρα, καπνό, καφέ ή  ένα μικρό μπουκάλι νερό. Η κρίσιμη παράμετρος είναι η συνεχής εξέλιξη.

Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι εκκρίσεις από την μύτη, που έφταναν σε χαρτονομίσματα, περιείχαν ιούς της γρίπης που ήσαν ικανοί να επιβιώνουν σε αυτά για 17 ημέρες.

Βλέπουμε λοιπόν ότι ο πρόβλημα των μικρόβιων σε νομίσματα και χαρτονομίσματα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

Παρά το γεγονός ότι χρειάζονται ακόμη μελέτες για τις επιπτώσεις τους στην υγεία μας, είναι βέβαιο ότι:

1.              Απαιτείται πλύσιμο των χεριών μετά την επαφή με νομίσματα και χαρτονομίσματα.

2.              Πριν το πλύσιμο των χεριών, δεν πρέπει να βάζουμε τα δάχτυλα στο στόμα, στα μάτια ή στη μύτη

3.              Προτού φάμε κάτι να πλένουμε καλά τα χέρια μας.

 

Πολλοί ξένοι και Έλληνες CEO’s / Διευθύνοντες Σύμβουλοι, αναφέρουν ότι ο καπιταλισμός χρειάζεται αναβάθμιση, και ξεκινά με την πληρωμή αρκετών ατόμων για να επενδύσουν πραγματικά στο μέλλον τους.

Αρκετή συζήτηση γίνεται στον επιχειρηματικό κόσμο σε παγκόσμιο επίπεδό ότι οι εταιρείες πρέπει να καλλιεργήσουν την απαραίτητη εμπιστοσύνη πρός το ευχαριστημένο-πιστό αγοραστικό τους κοινό , για να ανακάμψουν και να ξαναχτίσουν ότι έχουν δημιουργήσει  μετά το πέρας της  πανδημίας COVID-19.

Δίνεται η δυνατότητα σε ολόκληρη την κοινωνία σε παγκόσμια κλίμακα, στις επιχειρήσεις, σε αυτή την καθοριστική στιγμή  για την ανάδειξη μιας πιο περιεκτικής, ηθικής οικονομίας.

Οικονομικοί αναλυτές της αγοράς, θεωρούν ότι για να ηγηθεί και να αναδειχθεί μια εταιρεία retail  ανεξάρτητου μεγέθους πρέπει να αφουγκραστεί νωρίς τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της εποχής, σκιαγραφώντας τον χάρτη των εξελίξεων στο χώρο του λιανεμπορίου εν μέσω πανδημίας.

Οι βασικοί πυλώνες για την σωστή πορεία μιας εμπορικής επιχείρησης είναι η ταπεινότητα, η διαφάνεια και η αντιμετώπιση του επείγοντος για την έγκαιρη αντιμετώπιση του καταναλωτικού κοινού.  Βέβαια η βασικότερη παράμετρος  για την επιτυχή καθοδήγηση ενός οργανισμού/επιχείρησης – με μεγάλο ή μικρό ετήσιο κύκλο εργασιών μέσα από τις προκλήσεις που έρχεται αντιμέτωπη στο δρόμο της, την περίοδο της αυτής της κρίσης αποτελεί  η συνεχής εξέλιξη πρός το μέλλον με βασικότερο όπλο της την εξυπηρέτηση των πελατών της.

 

-Ο κ. Δημήτριος Γριτσόπουλος εργάζεται στο Φυσικό Αέριο της Ελλάδας ΑΕ - Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας.