Παρασκευή
26 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4968RSS FEED
ΔΕΕ: Παράνομη άσκηση της δραστηριότητας μεταφορών στο πλαίσιο της υπηρεσίας UberPop
20/07/2017

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

Κατά τον γενικό εισαγγελέα Maciej  Szpunar τα κράτη μέλη μπορούν να απαγορεύσουν και να καταστείλουν ποινικά την παράνομη άσκηση της δραστηριότητας μεταφορών στο πλαίσιο της υπηρεσίας UberPop χωρίς να κοινοποιήσουν προηγουμένως το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή

H υπόθεση

Η γαλλική εταιρία  Uber  France  είναι ο διαχειριστής μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που καθιστά δυνατή,   με   τη   βοήθεια   ενός  smartphone  εφοδιασμένου   με   την   αντίστοιχη   εφαρμογή, την παραγγελία   υπηρεσίας   αστικής   μεταφοράς   στις   εξυπηρετούμενες   πόλεις.   Στο   πλαίσιο   της υπηρεσίας  UberPop,  ιδιώτες  μη   επαγγελματίες   οδηγοί  προβαίνουν   με   δικά   τους   οχήματα  στη μεταφορά επιβατών.

Η Uber France διώκεται ποινικά διότι οργάνωσε, μέσω της υπηρεσίας UberPop, ένα σύστημα μεσολάβησης για την επαφή πελατών με μη επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι, σύμφωνα με το ΔΕΕ εξ επαχθούς αιτίας μεταφέρουν   πρόσωπα   με   οχήματα   που   έχουν   λιγότερες   από   δέκα   θέσεις.   Η  Uber  France υποστηρίζει ότι η γαλλική ρύθμιση, βάσει της οποίας διώκεται, συνιστά τεχνικό κανόνα που αφορά ευθέως μια υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας, κατά την έννοια της οδηγίας για τα τεχνικά πρότυπα   και   τους   τεχνικούς   κανονισμούς

Σημειώνεται, πως η οδηγία   αυτή   υποχρεώνει   τα   κράτη   μέλη  να κοινοποιούν στην Επιτροπή κάθε σχέδιο νόμου ή ρύθμισης που θέτει τεχνικούς κανόνες σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας. Πάντως, οι γαλλικές αρχές δεν κοινοποίησαν το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή πριν από την ψήφισή του ως νόμου. Η Uber France συνάγει από αυτά ότι δεν μπορεί να διωχθεί για τις κατηγορίες που της προσάπτονται, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα.

Εκδικάζοντας   την  υπόθεση,   το  tribunal  de  grande  instance  de  Lille  (Πλημμελειοδικείο  Λίλλης, Γαλλία) υπέβαλε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης  (ΔΕΕ) το ακόλουθο προδικαστικό ερώτημα:

Πρέπει να θεωρηθεί ότι το άρθρο L. 3124-13 του κώδικα μεταφορών, το οποίο θεσπίστηκε με τον νόμο 2014-1104 της 1ης Οκτωβρίου 2014, σχετικά με την παροχή υπηρεσιών ταξί και οχημάτων μεταφοράς με οδηγό, συνιστά νέο, ρητό τεχνικό κανόνα που διέπει μία ή περισσότερες υπηρεσίες της κοινωνίας των πληροφοριών κατά την έννοια της οδηγίας 98/34/ΕΚ1 της 22ας Ιουνίου 1998, με την οποία επιβάλλεται η υποχρέωση προηγούμενης γνωστοποίησης του προς θέσπιση κανόνα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 8 της εν λόγω οδηγίας, ή ότι εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2006/123/ΕΚ2 σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά, η οποία στο άρθρο της 2, παράγραφος 2, στοιχείο δ΄, αποκλείει τις μεταφορές από το πεδίο εφαρμογής της;

Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης στο πρώτο σκέλος του ερωτήματος, συνεπάγεται η αθέτηση της υποχρέωσης γνωστοποίησης του άρθρου 8 της οδηγίας ότι το άρθρο L. 3124-13 του κώδικα μεταφορών δεν μπορεί να αντιταχθεί σε ιδιώτες;

Δηλαδή, ερωτά το ΔΕΕ, αν οι γαλλικές αρχές ήταν υποχρεωμένες ή όχι να κοινοποιήσουν προηγουμένως το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή.

Με τις σημερινές προτάσεις του, ο γενικός εισαγγελέας  Maciej  Szpunar  θεωρεί ότι, ανεξαρτήτως του ζητήματος αν η υπηρεσία UberPop εμπίπτει στην οδηγία ή όχι, τα κράτη μέλη μπορούν να απαγορεύσουν  και να  καταστείλουν  την  παράνομη   άσκηση μιας  δραστηριότητας μεταφορών όπως η UberPop, χωρίς να πρέπει να κοινοποιήσουν προηγουμένως το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή.

Ο γενικός εισαγγελέας υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με τις προτάσεις του της 11ηςΜαΐου   2017   στην   υπόθεση  Uber  Ισπανία  η   υπηρεσία  UberPop  εμπίπτει  στον   τομέα   των μεταφορών και επομένως δεν συνιστά υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας κατά την έννοια της οδηγίας. Σε μια τέτοια περίπτωση, η οδηγία δεν μπορεί να έχει εφαρμογή, και η κοινοποίηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή δεν είναι αναγκαία.

Blog:marina anastas.kourbela

https://briniko.blogspot.gr/2017/07/uberpop.html