Τετάρτη
5 Αυγούστου 2020
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 3608RSS FEED
«Πόσο χρονών νιώθετε σε σχέση με την πραγματική σας ηλικία;»
11/12/2019

 

H ερώτηση «Πόσο χρονών νιώθετε σε σχέση με την πραγματική σας ηλικία;» τέθηκε στο πλαίσιο πρόσφατης έρευνας σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι είχαν να διαλέξουν από τις ακόλουθες απαντήσεις: «Νιώθω νεώτερος από την πραγματική μου ηλικία» «Νιώθω όσο είμαι» «Νιώθω μεγαλύτερος από την ηλικία μου» Όπως αποκαλύφθηκε η ηλικία που ένιωθαν οι άνθρωποι – ή η «υποκειμενική ηλικία» – αποτελούσε  ισχυρό δείκτη της τρέχουσας εγκεφαλικής τους υγείας.

Για την ακρίβεια εκείνοι με νεότερη υποκειμενική ηλικία φάνηκε ότι είχαν πιο νεανική δομή του εγκεφάλου και πιο δυνατή μνήμη συγκριτικά με εκείνους που ένιωθαν όσο ήταν η βιολογική τους ηλικία ή μεγαλύτεροι. Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας επίσης ήταν ότι η νεότερη υποκειμενική ηλικία συσχετίστηκε με καλύτερη μνήμη, καθώς και καλύτερες οργανωτικές ικανότητες μετά από 10 χρόνια.

Παρότι μια μειοψηφία όσων αξιολογούν την υποκειμενική ηλικία τους ως μεγαλύτερη από την πραγματική ενδέχεται να έχουν κάποια σοβαρά προβλήματα μνήμης, οι περισσότεροι δεν έχουν.

Η έρευνα για την υποκειμενική ηλικία εγείρει ένα σημαντικό ερώτημα: Μπορούν οι άνθρωποι με μεγαλύτερη υποκειμενική ηλικία να βελτιώσουν την μελλοντική υγεία του εγκεφάλου τους ακολουθώντας υγιεινές για τον εγκέφαλο συμπεριφορές; Παρότι απαιτούνται ακόμα μακροχρόνιες έρευνες επί του θέματος για να δοθεί μια σαφής απάντηση, τα υπάρχοντα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά.

Αν θέλετε λοιπόν να μειώσετε την υποκειμενική σας ηλικία και να ενδυναμώσετε τη μνήμη σας, μπορείτε να δοκιμάσετε τους ακόλουθους τρόπους. Ρωτήστε τους άλλους. Ρωτήστε κάποιους συνομήλικους σας αν έχουν παρατηρήσει διαφορές στη μνήμη τους που σχετίζονται με το πέρασμα των χρόνων.  Αυτό δεν είναι για να μπείτε σε κάποιου είδους ανταγωνισμό μαζί τους, αλλά για να καταλάβετε ότι δεν είστε οι μόνοι που αντιμετωπίζετε αλλαγές που έχουν να κάνουν με την ηλικία σας.

Σηκωθείτε και βγείτε έξω Το ακούμε συχνά και αποδεικνύεται ξανά και ξανά. Η άσκηση σώζει ζωές, καθώς βελτιώνει τη σωματική και ψυχική μας υγεία. Δεν είναι τυχαίο συνεπώς ότι βάσει των διαθέσιμων ερευνητικών στοιχείων οι μεγαλύτερης ηλικίας ενήλικες που περπατούσαν με γρηγορότερο ρυθμό αξιολογούσαν και την υποκειμενική τους ηλικία ως νεαρότερη συγκριτικά με όσους περπατούσαν πιο αργά. Τα ευρήματα αυτά μπορεί να σχετίζονται με την επίδραση που έχει η άσκηση στον εγκέφαλο.

Γιατί η άσκηση δεν βοηθά μόνο στην ανάπτυξη του  ιππόκαμπου (της μικρής καμπυλωτής εγκεφαλικής δομής που παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του εγκέφαλου) αλλά βελτιώνει τη μνήμη και μειώνει την κυτταρική γήρανση.

Καλλιεργείστε την ενσυναίσθηση Μια ακόμη παρατήρηση των ερευνητών είναι ότι ο βαθμός επιγενετικής γήρανσης (η διαφορά μεταξύ χρονολογικής ηλικίας και κυτταρικής γήρανσης) είναι σημαντικά χαμηλότερος σε ανθρώπους που εξασκούν διαλογισμό.

Συγκεκριμένα όπως έχει αποδειχτεί όσοι έκαναν διαλογισμό για μεγάλο χρονικό διάστημα, τουλάχιστον 5 ετών, είχαν χαμηλότερο βαθμό επιγενετικής γήρανσης σε σχέση με αυτούς που δεν διαλογίζονταν τακτικά. Επιπλέον η ενσυναίσθηση έχει αποδειχτεί ότι αυξάνει τον ιππόκαμπο του εγκεφάλου και βελτιώνει τη μνήμη.

Εφαρμόζοντας τις παραπάνω στρατηγικές τόνωσης της εγκεφαλικής υγείας μπορείτε σύμφωνα με τους ειδικούς, όχι μόνο να βελτιστοποιήσετε τη μνήμη σας, αλλά και να μειώσετε την υποκειμενική σας ηλικία. Την επόμενη φορά λοιπόν που κάποιος θα σας ρωτήσει «πόσο χρονών αισθάνεστε» η απάντηση σας θα είναι «σαφώς νεώτερη από όσο είμαι στην πραγματικότητα».  

 

Συγγραφέας: Michelle Braun Η Michelle Braun, Ph.D. ABPP-CN, είναι κλινική ψυχολόγος απόφοιτος των πανεπιστημίων Harvard και Yale, η οποία ασχολείται επισταμένα με τον τομέα ενδυνάμωσης της εγκεφαλικής υγείας στο πλαίσιο της γενικότερης έρευνας για το Αλτσχάιμερ.

Πηγή: psychologytoday.com

https://www.omorfizoi.gr/poso-chronon-niothete-se-schesi-me-tin-pragmatiki-sas-ilikia/