Ο Στόχος της Διαπολιτισμικότητας σκοπό έχει να διασφαλίσει την Κοινωνική Συνοχή μέσα από την Ανθρωποκεντρική Κοσμοπολίτικη Ταυτότητα των Ελλήνων.
Ακαδημαϊκοί και Καθηγητές ύστερα από μελέτη της Εθνικής Στρατηγικής για την Ένταξη του Υπουργείου Μετανάστευσης και ασύλου, και με την βαθειά Διεθνή επιστημονική αλλά και προσωπική Εμπειρία μας ανά τον Κόσμο, δυνάμεθα να αξιολογήσουμε ότι «Το Ελληνικό Μοντέλο Ένταξης» με τελικό στόχο την ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑΣ, είναι το πλέον κατάλληλο για την «ενσωμάτωση» σε Κοινωνία Υποδοχής όπως είναι η Ελληνική, που είτε βιωματικά και υποσυνείδητα, είτε συνειδητά και με επιστημονική ανάλυση και τεκμηρίωση, είναι μια οντολογική Κοινωνία, και ως εκ της Φύσεως και της Ιστορίας της, «Κοσμοπολίτικη», με όλα αυτά τα στοιχεία και παραμέτρους να εξασφαλίζουν ισχυρή την Κοινωνική Συνοχή..
Όλα τα άλλα «μοντέλα» ένταξης που έχουν εφαρμοσθεί ως πολιτικές «μετακίνησης μη γηγενών» δεν απευθύνονται στον Άνθρωπο, στο Hοmo Sapiens, αλλά σε …βιολογικούς οργανισμούς που η μονή Κοινωνική τους συνοχή είναι η καταναγκαστικά επιβαλλόμενη (και ως προϋπόθεση παραμονής σε μια χώρα) στερεότυπη συμπεριφορά καταναλωτών/καταναλωτριών, στην Οικονομία της Αγοράς. Τα μοντέλα αυτά είτε αδιαφορούσαν για την πολιτισμική οντότητα των μεταναστών, είτε την γκετοποιούσαν.
Το συντηρητικό / Φιλελεύθερο μοντέλο, είναι η πρακτική και η Εμπειρία των ΗΠΑ. που ως Κοινωνική Συνοχή θεωρεί επιτυχία Την « Συνοχή της Κοινωνίας της Αγοράς» στην καλύτερη περίπτωση. Το Πολυπολιτισμικό Μοντέλο στην άλλη εκδοχή του ως Κοινωνικό Μοντέλο διάφορο του συντηρητικού, αναγνωρίζει τις διάφορες πολιτισμικές ιδιαιτερότητες ως Ανθρώπινο δικαίωμα. Αλλά το μόνο που κατορθώνει είναι να φθάνει μέχρι το «Δικαίωμα στο Σκέτο», το οποίο και δημιουργεί. Δηλαδή στην γκετοποίηση των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων, γκετο , από το οποίο η απόδραση θα σε οδηγήσει μακριά από την πολιτισμική σου ταυτότητα, στη Δομική Κοινωνία της Αγοράς των στερεοτύπων καταναλωτών/καταναλωτριών για τους οποίους ο Πολιτισμός σταματά στα όρια του Ατόμου και κάθε άλλο παρά σχετίζεται με την Κοινωνική Συνοχή η οποία «διασφαλίζεται»(sic) περιορίζεται στην μοναξιά και την αλλοτρίωση του αποκλειστικού Καταναλωτισμού.
Οι ΗΠΑ για πολλά χρόνια επαίροντο ότι αποτελούν «melting pot» δηλ Αφομοιωτική Κοινωνία (Φιλελεύθερο Μοντέλο). Επί Προεδρίας Τζιμμυ Κάρτερ όμως, παραδεχτήκαν ότι είναι μια Κοινωνία παραλλήλων Πολιτισμικών Ιδιαιτεροτήτων ΜΗ δυναμένων να αφομοιωθούν σε ένα Κοινό Πολιτισμό. Και τούτο διότι οι συμπεριφορές καταναλωτών/καταναλωτριών της Αγοράς, (Κοινωνία της Αγοράς) δεν αποτελούν ούτε παράγουν πολιτισμό, αλλά στην καλύτερη περίπτωση εντάσσουν σε μια στερεότυπη «Δομική κοινωνία» που δεν έχει αξίες , έννοιες και αρχές Οντολογικής Υπόστασης (Οντολογική Κοινωνία) , αλλά άνωθεν επιβαλλόμενους «κανόνες» (Κανονιστικής Ύπαρξης) που επιχειρούν (και όχι πάντα επιτυχώς), να διασφαλίσουν την ανυπαρξία διακρίσεων με βάση την καταγωγή, το φύλο, το χρώμα κλπ., στην ένταξη στην Κοινωνία της Αγοράς, δηλ σε μια προκατασκευασμένη δομική Κοινωνία στερεοτύπων Homo Economicus, που δεν έχει καμία σχέση με τον Homo Sapiens, τον Πολισμό και την Κοινωνική Συνοχή που επιτυγχάνεται μέσα από αυτόν.
Το Ελληνικό Μοντέλο Ένταξης: Είναι ένα Ανθρωποκεντρικό Μοντέλο Ένταξης που έχει όλες τις προϋποθέσεις να επιτύχει την «ένταξη» μέσα από την Κοσμοπολίτικη φύση του Έλληνα και της Ελληνίδας. Λαός πολυταξιδεμένος, σε γη και θάλασσες. Ήταν και είναι πάντα χαρά μας να σμιγούμε με τους άλλους Λαούς.
Η Κατάκτηση της Διαπολιτισμικοτητας που είναι Ευρωπαϊκός Όρος εκ μεταφράσεως δεν είναι τίποτα άλλο παρά η Κατάκτηση της Οντότητας του Κοσμοπολίτη,. Και ως Λαός έχουμε αυτό τα προτέρημα.
Η Επίτευξη της Κατάκτησης της Διαπολιτισμικοτητας, είναι κάτι πολύ περισσότερο από «κατανόηση», «ανοχή» και «αποδοχή». Αυτά δεν σπάνε την γκετοποίηση. Η κατάκτηση της Διαπολιτισμικοτητας επιτυγχάνεται με την ανακάλυψη Κοινών στοιχείων Πολιτισμού. Κοινές Αξίες, Κοινές Έννοιες. Κοσμοπολίτης είναι αυτός που ψάχνει τα στοιχεία που είναι κοινά ανάμεσα στο δικό του και τους άλλους πολιτισμούς και πάνω σε αυτά τα στοιχεία δημιουργείται η δυναμική σύνθεση της κοινωνικής συνοχής.
Πολλοί από εμάς στο «πολλών δ’ ανθρώπων ιδεν άστεα και νοον εγνω» ταξίδι τους για την Ιθάκη….διδάξαμε, και συνδημιουργήσαμε με όλες τις φυλές της γης, και θα αισθανόμαστε το ίδιο άνετα εάν είχαμε ακόμα και φοιτητές και συναδέλφους από το.. υπερπέραν…. και αυτό επετεύχθη επειδή είδαμε με αγάπη τον Άνθρωπο και αναζητήσαμε αυτά που μας ενώνουν, τα κοινά μας οντολογικά στοιχεία.
Οι δυσκολίες στην Ένταξη εδράζονται στο ότι η Κατάκτηση της Διαπολιτισμικοτητας, η Κοσμοπολίτικη συνοχή Ελλήνων και άλλης Πολιτισμικής Καταγωγής συνανθρώπων μας, επιτυγχάνεται σε δεύτερο επίπεδο.
Η Ελλάδα δεν είναι ξενόφοβη. Για να είμαστε δίκαιοι απορρίπτοντας τις στερεότυπες κατηγορίες που εύκολα προσάπτονται στους Έλληνες, θα πρέπει να συνειδητοποιηθεί η τεκμηριωμένη πραγματικότητα ότι ένα μεγάλο μέρος εκείνων που έρχονται με κάθε μέσο στη Χώρα μας, έρχονται ως «φυγάδες» (κατατρεγμένοι – απεγνωσμένοι) , παράμετροι που καθιστούν αντικειμενικά και δύσκολη, και μη άμεση, την ένταξη και ενσωμάτωση που μπορεί να επιτελεστεί σε δεύτερο επίπεδο.
Δεν θα πρέπει επίσης να μην υπογραμμισθεί η προώθηση στην Ελλάδα και Ανθρώπων όπως στην περίπτωση του Έβρου, που αντιμετωπίστηκε μαξιμαλιστικά από την Ελληνική πλευρά και για αυτό είχε επιτυχία.
Σε κάθε όμως περίπτωση η Κατάκτηση της Διαπολιτισμικοτητας (δεύτερο επίπεδο ένταξης), η από θέση του Κοσμοπολίτη Λαού αναζήτηση κοινών πολιτιστικών στοιχείων, θα διασφαλίζει στους αληθινά εν φυγή ερχομένους, «την αίσθηση του ανήκειν», στην Ελληνική Κοινωνία, στοιχείο που θα αναπτύξει και από μέρους των μη γηγενών ελθεντων στην Ελλάδα, την συμμετοχή τους στην δυναμική κοινωνικής συνοχής.
Το Ελληνικό Μοντέλο Ένταξης, ως Ανθρωποκεντρικό θα δικαιωθεί.
*BA, M.A,, M.C.P., Ph.d., post Doc
Case Western Reserve University
University Of Pennsylvania
Αριστείο Ακαδημαϊκής Διδασκαλίας ΗΠΑ 1987
Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας (Συγκλήτου) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Πρόεδρος της Εταιρείας Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σύμβουλος στο Δημοκριτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
*Νομάρχης Ρεθυμνου
.