Σάββατο
16 Δεκεμβρίου 2017
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 2644RSS FEED
Καζαντζάκης: Η Μεγάλη Ταινία του Γιάννη Σμαραγδή
Γράφει η
Ευτυχία Φράγκου

Το νιώθεις από το πρώτο δευτερόλεπτο. Από την πρώτη συγχορδία. Από το πρώτο πλάνο.

Από την πρώτη συλλαβή του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου και της Μαρίνας Καλογήρου, πως αυτή δεν είναι ακόμα μία ταινία. Πως αυτή δεν είναι άλλη μία πρεμιέρα.

Το ξέρεις πως αυτή είναι μια σπουδαία ταινία.

Ένας σπουδαίος Έλληνας. Νίκος Καζαντζάκης.

Μια ταινία φτιαγμένη από νεότερους μεγάλους Έλληνες.

Μία ταινία φως.

Μία ταινία όλο Κρήτη. Όλο Ελλάδα.

Μία ταινία για την Ελλάδα.  Για τους Έλληνες που πληγώνουν και για την Ελλάδα που επουλώνει.

Μία ταινία για την Ελλάδα που κρύβουμε μέσα μας. Για την Ελλάδα που αγαπάμε. Για την Ελλάδα που θέλουμε να φτάσουμε.

Μία ταινία ύμνος στην αγάπη, στον έρωτα, στη φιλία, στην οικογένεια, στα υψηλότερα ιδανικά.

Ο Γιάννης Σμαραγδής στην πιο μεγάλη στιγμή της καριέρας του.

Ένας μεγάλος σκηνοθέτης και ένας ακόμη μεγαλύτερος Έλληνας.

Γράφει, σκηνοθετεί, εμπνέει και εμπνέεται.

Η ταινία σου δίνει την εντύπωση μιας ενόρασης, σαν αυτό να είναι ένα μεταφυσικά καρμικό momentum για τον ίδιο.

Ένας μαέστρος που τολμά.

Και το νιώθεις πως ο Καζαντζάκης, -η μορφή τουλάχιστον και το εκτόπισμά του-, είναι σαν του “έδωσαν” το πράσινο φως για να πραγματώσει αυτή την ταινία. Αισθάνεσαι από την πρώτη στιγμή σαν ο Σμαραγδής και ο Καζαντζάκης να τα έχουν συμφωνήσει, να τα έχουν συσκηνοθετήσει όλα απνευστί.

Φαντάζει σαν η έμπνευση, η δύναμη και η τόλμη να του χαρίστηκαν απλόχερα για να σκηνοθετήσει μια ταινία μεγαλύτερη από τη ζωή την ίδια.

Ένα cast ιδιοφυές. Στοχευμένο. Δουλεμένο. Αριστοτεχνικά επιλεγμένο.

Δεν θα μπορούσε να ενσαρκώσει κάποιος τον Νίκο Καζαντζάκη καλύτερα από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο. Με μόνη εξαίρεση αν έπαιζε ο ίδιος ο Καζαντζάκης τον εαυτό του. Ένας ηθοποιός τεράστιου διαμετρήματος, στο μεγαλύτερο ρόλο της ζωής του.

Δωρική, λιτή, συγκεκριμένη, γήινη, με βάρος, εξαιρετικό ρυθμό και χωρίς ακκισμούς η Μαρίνα Καλογήρου, μαγική η φιγούρα της μάνας από τη Μαρία Σκουλά, πληθωρικός και με τεράστιο υποκριτικό εκτόπισμα ο πιο “σταθερός” ίσως ηθοποιός της γενιάς του, ο Αργύρης Ξάφης. Μία αξεπέραστη ερμηνεία του Στάθη Ψάλτη, απόκοσμη, μεταφυσική, ασκητική και σίγουρα καρμική. Μια ερμηνεία που κάθε μέτρο της περιέχει τη σοφία, τη γαλήνη και την απόλυτη κάθαρση. Με τον Γιάννη Σμαραγδή να του χαρίζει το κύκνειο άσμα που του αρμόζει.

Ο Στάθης Ψάλτης (ηγούμενος της Μονής Σινά) με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο.

Ο Νίκος Καρδώνης σε ένα ερμηνευτικό ρεσιτάλ, σε έναν ρόλο που είναι φανερό ότι τον μελέτησε βαθιά, τον δούλεψε, τον έχτισε και τον κέντησε από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο Θοδωρής Αθερίδης ξεφεύγει από όλα όσα τον έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα και είναι πασιφανές πως αφήνεται στα μαγικά δίχτυα του Σμαραγδή. Η Ζέτα Δούκα ως Μελίνα Μερκούρη αποδεικνύει πως μπορεί να αναμετρηθεί με ρόλους προσωπικοτήτων χωρίς πιθηκισμούς και επιφανειακές καρικατουρίστικες ερμηνείες. Με μέτρο, τόλμη και αυτοπεποίθηση.

Ο Στέφανος Ληναίος, η Γιούλικα Σκαφιδά, η Αμαλία Αρσένη, ο Τάκης Παπαματθαίου, ο Alexandros Kollatos αλλά και ο υπέροχος μικρός Αλέξανδρος Καμπαξής και τόσοι άλλοι ηθοποιοί προσφέρουν στην ταινία τις συνεχείς κορυφές που χρειάζεται ένα τέτοιο δύσκολο εγχείρημα. Γιατί σε αυτή την ταινία δεν υπάρχουν μικροί ρόλοι. Ο κάθε χαρακτήρας καθίσταται κομμάτι καίριο του παζλ της ζωής του Νίκου Καζαντζάκη.  Σε κάθε στροφή της ταινίας, σε κάθε της νοηματική εκκίνηση και σε κάθε τέλος, ένας ηθοποιός πάντα της δίνει, το εκτόπισμα και την ώθηση που της αρμόζει.

Μαρίνα Καλογήρου και Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, με μία πρωτοφανή χημεία μεταξύ τους.

Ειδική μνεία

-Ο Άρις Σταύρου, ο μεγαλύτερος ίσως Διευθυντής Φωτογραφίας στη χώρα, δίνει στην ταινία το φως και το χρώμα της Ελλάδας, με τέτοια απόλυτη επιτυχία που θέλεις να «σπάσεις» την οθόνη και με τα ακροδάχτυλά σου να γευτείς το Μεγαλείο…

-Ο Μίνως Μάτσας συνθέτει το soundtrack της ταινίας και είναι οι μουσικές του ένα υφαντό ακριβό, χειροποίητο και τόσο βαθιά ελληνικό που γίνεται οικουμενικό…Σπάνιος.

-Τα σκηνικά φέρουν την υπογραφή του Γιώργου Πάτσα, του μάγου των σκηνικών/ κουστουμιών ειδικά για ταινίες εποχής.

-Θερμά συγχαρητήρια στους ανθρώπους της παραγωγής, που κατόρθωσαν να παρέχουν στην ταινία όλα τα άπιαστα που είχε ανάγκη και της άξιζαν. Κυρίως στην Παραγωγό Ελένη Σμαραγδή, τον φύλακα άγγελο του Γιάννη Σμαραγδή. Άλλη μια «Ωραία Ελένη». Και αυτή ακριβώς όπως και η Ελένη Σαμίου (η γυναίκα-σταθμός στη ζωή του Καζαντζάκη), αποτελούν τις 2 μεγάλες σπάνιες γυναίκες στο πλάι δύο μεγάλων αντρών.

Δεν σου αφήνει χώρο η ταινία να σκεφτείς τι θα μπορούσε να είχε γίνει αλλιώς. Δεν σου αφήνει περιθώριο να σκεφτείς τίποτα “μικρό”. Γιατί αυτή ίσως είναι μία από τις σημαντικότερες ταινίες του σύγχρονου Ελληνικού κινηματογράφου.

Γιατί αυτή είναι μια Μεγάλη ταινία. Και για τα Άπιαστα δεν μπορείς να μιλάς με εγκόσμιους όρους.

Και δεν γίνεται να μην συγκινηθείς. Να μην κλάψεις. Να μην γελάσεις. Να μην νιώσεις ένα χέρι να σε βοηθάει να ορθώσεις το ανάστημά σου. Να σου λέει, “Στο σκοτάδι απαντάμε με φως”…

Μερικοί τρελοί. Μερικοί μη λογικοί. Μια χούφτα πάντα άπιαστοι Έλληνες κατάφερναν να κάνουν την ουτοπία, παράδεισο επί γης. Μια τέτοια στιγμή είναι αυτή.  Αυτή η ταινία μόλις ξεκίνησε το μεγάλο ταξίδι της. Και πλέον ανήκει στην Ελλάδα, ανήκει σε όλο τον κόσμο.

Μία ταινία που πρέπει να δουν όλοι οι Έλληνες αλλά και όλοι όσοι είδαν στον Ελληνισμό αυτό που θέλει να γίνει η ψυχή όταν ακουμπήσει τον ουρανό.

Ευχαριστούμε για το όνειρο.

————————————————————————————————————–

Πρωταγωνιστές:

Νίκος Καζαντζάκης- Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος

Ελένη Σαμίου- Μαρίνα Καλογήρου

Νίκος Καζαντζάκης (παιδική ηλικία): Αλέξανδρος Καμπαξής

Νίκος Καζαντζάκης (σε ώριμη ηλικία): Στέφανος Ληναίος

Πατέρας Καζαντζάκη: Αργύρης Ξάφης

Μητέρα Καζαντζάκη: Μαρία Σκουλά

Άγγελος Σικελιανός: Νίκος Καρδώνης

Εύα Σικελιανού: Αμαλία Αρσένη

Ίτκα: Γιούλικα Σκαφιδά

Ζιλ Ντασέν: Alexandros Kollatos

Μελίνα Μερκούρη: Ζέτα Δούκα

Γιωργής Ζορμπάς: Θοδωρής Αθερίδης

Ηγούμενος Μονής Σινά: Στάθης Ψάλτης


http://www.wearewhatwedo.gr.com/2017/11/καζαντζάκης-η-μεγάλη-ταινία-του-γιά/

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Ενιαίος Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης