Παρασκευή
19 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4961RSS FEED
Έρχεται το πρώτο πρόγραμμα για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία
27/06/2017

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

 

Με κανονισμό, που μόλις πρότεινε η Επιτροπή. θεσπίζεται «ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιομηχανικής ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας για που αποσκοπεί στη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της καινοτόμου ικανότητας της αμυντικής βιομηχανίας της ΕΕ», με προϋπολογισμό 500 εκατομ. ευρώ.

Όπως έχουμε, ήδη, επισημάνει, τον τελευταίο καιρό, παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχετικά με την Άμυνα και την Ασφάλειά της. Εκτός από συνεδριάσεις, συνέδρια, και έκδοση αποφάσεων, με διαδικασία επείγοντος, η ΕΕ προχώρησε προ ημερών στη σύσταση Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας για την υποστήριξη των επενδύσεων στην κοινή έρευνα και στην κοινή ανάπτυξη αμυντικού εξοπλισμού και τεχνολογιών. Το ταμείο αποτελείται από δύο διαφορετικά αλλά συμπληρωματικά «παράθυρα» τα οποία θα καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο βιομηχανικής ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας, από την έρευνα μέχρι τη διάθεση προϊόντων στην αγορά, δηλαδή ένα «παράθυρο έρευνας» και ένα «παράθυρο ικανοτήτων».

Στο παράθυρο έρευνας, η Επιτροπή θεσπίζει μηχανισμούς ώστε να κατευθύνει τη χρηματοδότηση της Ένωσης στην κοινή έρευνα στον τομέα της άμυνας, ιδίως μέσω της προπαρασκευαστικής δράσης που δρομολογήθηκε πρόσφατα.

Στη συνέχεια, η ΕΕ έθεσε το θέμα Ευρωπαϊκής Άμυνας και Ασφάλειας στα βασικά θέματα που θα απασχολήσουν τους Ευρωπαίους ηγέτες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το τελευταίο της Μαλτέζικης Προεδρίας, το οποίο θα συνεδριάσει στις 22 και 23 Ιουνίου στις Βρυξέλλες.

Αποδεικνύεται, καθημερινά, πως το θέμα της Ευρωπαϊκής Άμυνας και Ασφάλειας, εξελίσσεται σε πρώτη προτεραιότητα της ΕΕ.

Το σημερινό σχέδιο κανονισμού για τη θέσπιση ευρωπαϊκού προγράμματος βιομηχανικής ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας, με το οποίο αναδεικνύεται και ενδυναμώνεται η ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία προβλέπει:

Άρθρο 1

Θεσπίζεται ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιομηχανικής ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας (εφεξής: «το πρόγραμμα») για δράση της Ένωσης, που καλύπτει το χρονικό διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020. Άρθρο 2

Στόχοι

Το πρόγραμμα έχει τους ακόλουθους στόχους:

α) ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτόμου ικανότητας της αμυντικής βιομηχανίας της Ένωσης μέσω της στήριξης δράσεων κατά τη φάση ανάπτυξής τους·

β) στήριξη και αξιοποίηση της συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για την ανάπτυξη τεχνολογιών ή προϊόντων σύμφωνα με τις προτεραιότητες που συμφωνούνται από κοινού από τα κράτη μέλη εντός της Ένωσης όσον αφορά τις αμυντικές ικανότητες·

γ) ενίσχυση της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της έρευνας στον τομέα της άμυνας και συμβολή στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ έρευνας και ανάπτυξης.

Άρθρο 3

Προϋπολογισμός

Το ποσό για την εφαρμογή του προγράμματος για την περίοδο 2019-2020 ανέρχεται σε 500 εκατ. EUR (σε τρέχουσες τιμές).

Άρθρο 4

Γενικές διατάξεις χρηματοδότησης

1. Η χρηματοδοτική συνδρομή της Ένωσης δύναται να παρέχεται μέσω των μορφών χρηματοδότησης που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012 και ειδικότερα:

α) επιδοτήσεις·

β) χρηματοδοτικά μέσα·

γ) δημόσιες συμβάσεις.

2. Τα είδη χρηματοδότησης που αναφέρονται στην παράγραφο 1 και οι μέθοδοι εφαρμογής επιλέγονται με βάση τη δυνατότητά τους να συμβάλλουν στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων των δράσεων και να αποφέρουν αποτελέσματα, λαμβανομένων υπόψη, ιδίως, του κόστους των ελέγχων, του διοικητικού φόρτου και του κινδύνου σύγκρουσης συμφερόντων.

3. Η χρηματοδοτική συνδρομή της Ένωσης εφαρμόζεται από την Επιτροπή, όπως προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012, είτε άμεσα είτε έμμεσα, με ανάθεση των καθηκόντων εκτέλεσης του προϋπολογισμού στις οντότητες που αναφέρονται στο άρθρο 58 παράγραφος 1 στοιχείο γ) του συγκεκριμένου κανονισμού.

4. Σε περίπτωση διορισμού διαχειριστή έργου από τα κράτη μέλη, η Επιτροπή εκτελεί την πληρωμή προς τους επιλέξιμους δικαιούχους κατόπιν ενημέρωσης του διαχειριστή έργου.

Άρθρο 5

Είδη χρηματοδοτικών μέσων

1. Τα χρηματοδοτικά μέσα που έχουν συσταθεί σύμφωνα με τον τίτλο VIII του κανονισμού (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012 μπορούν να χρησιμοποιούνται για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση για οντότητες που υλοποιούν δράσεις σύμφωνα με το άρθρο 6.

2. Δύνανται να χρησιμοποιούνται τα ακόλουθα είδη χρηματοδοτικών μέσων:

α) επενδύσεις μετοχικού κεφαλαίου ή οιονεί μετοχικού κεφαλαίου·

β) δάνεια ή εγγυήσεις·

γ) μέσα επιμερισμού κινδύνου.

Άρθρο 6

Επιλέξιμες δράσεις

1. Το πρόγραμμα παρέχει στήριξη για δράσεις που υλοποιούνται από δικαιούχους κατά τη φάση της ανάπτυξης και οι οποίες καλύπτουν τόσο την ανάπτυξη νέων όσο και την αναβάθμιση υφιστάμενων προϊόντων και τεχνολογιών όσον αφορά:

α) τον σχεδιασμό ενός αμυντικού προϊόντος, υλικού ή άυλου στοιχείου ή τεχνολογίας, καθώς και τις τεχνικές προδιαγραφές σύμφωνα με τις οποίες έχει αναπτυχθεί αυτός ο σχεδιασμός·

β) την ανάπτυξη πρωτοτύπων για ένα αμυντικό προϊόν, υλικό ή άυλο στοιχείο ή τεχνολογία. Το πρωτότυπο είναι ένα μοντέλο προϊόντος ή τεχνολογίας που μπορεί να καταδείξει την απόδοση του στοιχείου σε επιχειρησιακό περιβάλλον·

γ) την εκτέλεση δοκιμών για ένα αμυντικό προϊόν, υλικό ή άυλο στοιχείο ή τεχνολογία·

δ) την έγκριση αμυντικού προϊόντος, υλικού ή άυλου στοιχείου ή τεχνολογίας· η έγκριση είναι ολόκληρη η διαδικασία κατά την οποία καταδεικνύεται ότι ο σχεδιασμός ενός προϊόντος/στοιχείου/τεχνολογίας πληροί τις καθορισμένες απαιτήσεις. Αυτή η διαδικασία παρέχει αντικειμενικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία καταδεικνύεται ότι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις ενός σχεδιασμού έχουν επιτευχθεί·

ε) την πιστοποίηση αμυντικού προϊόντος ή τεχνολογίας. Η πιστοποίηση είναι η διαδικασία σύμφωνα με την οποία μια εθνική αρχή πιστοποιεί ότι το προϊόν/στοιχείο/τεχνολογία συμμορφώνεται με τους εφαρμοστέους κανονισμούς·

στ) τη διεξαγωγή μελετών, όπως μελέτες σκοπιμότητας και άλλα συνοδευτικά μέτρα.

2. Η δράση αναλαμβάνεται με συνεργασία τουλάχιστον τριών επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε τουλάχιστον δύο διαφορετικά κράτη μέλη. Οι επιχειρήσεις που είναι δικαιούχοι δεν τελούν υπό τον άμεσο ή έμμεσο πραγματικό έλεγχο του ίδιου φορέα ούτε ασκούν αμοιβαίο έλεγχο.

3. Για τους σκοπούς της παραγράφου 2, ως «πραγματικός έλεγχος» νοείται η σχέση που συνίσταται σε δικαιώματα, συμβάσεις ή άλλα μέσα τα οποία, είτε χωριστά είτε από κοινού, και λαμβανομένων υπόψη των σχετικών πραγματικών ή νομικών εκτιμήσεων, παρέχουν τη δυνατότητα άσκησης άμεσης ή έμμεσης αποφασιστικής επιρροής σε μια επιχείρηση, ιδίως:

α) με το δικαίωμα χρήσης όλων ή μέρους των περιουσιακών στοιχείων μιας επιχείρησης·

β) με δικαιώματα ή συμβάσεις που παρέχουν αποφασιστική επιρροή στη σύνθεση, την ψηφοφορία ή τις αποφάσεις των οργάνων μιας επιχείρησης ή καθ’ οιονδήποτε άλλο τρόπο επηρεάζουν αποφασιστικά τη λειτουργία της επιχείρησης.

4. Όταν πρόκειται για τις δράσεις που ορίζονται στην παράγραφο 1 στοιχεία β) έως στ), η δράση πρέπει να βασίζεται σε κοινές τεχνικές προδιαγραφές.

Άρθρο 7

Επιλέξιμες οντότητες

1. Οι δικαιούχοι είναι επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ένωση, στις οποίες τα κράτη μέλη και/ή υπήκοοι των κρατών μελών κατέχουν άνω του 50% της επιχείρησης και έχουν τον πραγματικό έλεγχό της κατά την έννοια του άρθρου 6 παράγραφος 3, είτε άμεσα είτε έμμεσα μέσω μίας ή περισσότερων ενδιάμεσων επιχειρήσεων. Επιπλέον, όλες οι υποδομές, οι εγκαταστάσεις, τα περιουσιακά στοιχεία και οι πόροι που χρησιμοποιούνται από τους συμμετέχοντες, συμπεριλαμβανομένων των υπεργολάβων και άλλων τρίτων μερών, σε δράσεις που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του προγράμματος, δεν βρίσκονται στο έδαφος τρίτων χωρών καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης.

2. Εάν ο δικαιούχος, όπως ορίζεται στην παράγραφο 1, αναπτύσσει μια δράση, όπως ορίζεται στο άρθρο 6, στο πλαίσιο της μόνιμης διαρθρωμένης συνεργασίας, είναι επιλέξιμος για την αυξημένη χρηματοδότηση που αναφέρεται στο άρθρο 11 παράγραφος 2 όσον αφορά τη συγκεκριμένη δράση.

Άρθρο 8

Δήλωση αιτούντων

Κάθε αιτών δηλώνει εγγράφως ότι γνωρίζει και συμμορφώνεται πλήρως με την εφαρμοστέα εθνική και ενωσιακή νομοθεσία και κανονισμούς που αφορούν δραστηριότητες στον τομέα της άμυνας.

Άρθρο 9

Κοινοπραξία

1. Όταν η χρηματοδοτική συνδρομή της Ένωσης παρέχεται μέσω επιδότησης, τα μέλη κοινοπραξίας που επιθυμούν να συμμετάσχουν σε δράση ορίζουν ένα από αυτά να ενεργεί ως συντονιστής, ο οποίος προσδιορίζεται στη συμφωνία επιδότησης. Ο συντονιστής αποτελεί το κύριο σημείο επαφής μεταξύ των μελών της κοινοπραξίας στις σχέσεις τους με την Επιτροπή ή τον σχετικό φορέα χρηματοδότησης, εκτός αν καθορίζεται διαφορετικά στη συμφωνία επιδότησης ή σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις του όπως ορίζονται στη συμφωνία επιδότησης.

2. Τα μέλη κοινοπραξίας που συμμετέχουν σε δράση συνάπτουν εσωτερική συμφωνία η οποία καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους σε ό,τι αφορά την υλοποίηση της δράσης (σύμφωνα με τη συμφωνία επιδότησης), με εξαίρεση δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις προβλεπόμενες στο πρόγραμμα εργασίας ή στην πρόσκληση υποβολής προτάσεων.

Άρθρο 10

Κριτήρια χορήγησης

Οι δράσεις που προτείνονται για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος αξιολογούνται με βάση τα παρακάτω σωρευτικά κριτήρια:

α) αριστεία·

β) συμβολή στην καινοτομία και στην τεχνολογική ανάπτυξη των αμυντικών βιομηχανιών και, συνακόλουθα, στην ενίσχυση της βιομηχανικής αυτονομίας της Ένωσης στον τομέα των αμυντικών τεχνολογιών· και

γ) συμβολή στα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας της Ένωσης μέσω της ενίσχυσης των αμυντικών τεχνολογιών, οι οποίες συμβάλλουν στην εφαρμογή των προτεραιοτήτων που έχουν συμφωνηθεί από κοινού από τα κράτη μέλη εντός της Ένωσης όσον αφορά τις αμυντικές ικανότητες· και

δ) βιωσιμότητα, ιδίως μέσω της κατάδειξης από τους δικαιούχους ότι το εναπομείναν κόστος της επιλέξιμης δράσης καλύπτεται από άλλα μέσα χρηματοδότησης, όπως συνεισφορές των κρατών μελών· και

ε) για τις δράσεις που περιγράφονται στα στοιχεία β) έως ε) του άρθρου 6 παράγραφος 1, συμβολή στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω της κατάδειξης από τους δικαιούχους ότι τα κράτη μέλη έχουν δεσμευτεί να παραγάγουν και να προμηθεύσουν από κοινού το τελικό προϊόν ή τεχνολογία με συντονισμένο τρόπο, συμπεριλαμβανομένων των ομαδοποιημένων προμηθειών, κατά περίπτωση.

Άρθρο 11

Ποσοστά χρηματοδότησης

1. Η χρηματοδοτική συνδρομή την οποία παρέχει η Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος δεν δύναται να υπερβαίνει το 20% του συνολικού κόστους της δράσης όταν η τελευταία αφορά την ανάπτυξη πρωτοτύπων. Σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, η συνδρομή δύναται να καλύπτει το συνολικό κόστος της δράσης.

2. Δράση που υλοποιείται από δικαιούχο ο οποίος αναφέρεται στο άρθρο 7 παράγραφος 2 δύναται να επωφεληθεί από ποσοστό χρηματοδότησης αυξημένο κατά 10 επιπλέον εκατοστιαίες μονάδες.

Άρθρο 12

Κυριότητα και δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας

Η Επιτροπή δεν έχει στην κυριότητά της τα προϊόντα ή τις τεχνολογίες που προκύπτουν από τη δράση ούτε προβάλλει οποιαδήποτε αξίωση για ΔΔΙ όσον αφορά τη δράση.

Άρθρο 13

Πρόγραμμα εργασίας

1. Η Επιτροπή εγκρίνει, μέσω εκτελεστικής πράξης, πολυετές πρόγραμμα εργασίας για τη διάρκεια του προγράμματος. Αυτή η εκτελεστική πράξη εκδίδεται σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης στην οποία αναφέρεται το άρθρο 16 παράγραφος 2. Αυτό το πολυετές πρόγραμμα εργασίας είναι σύμφωνο με τους στόχους που αναφέρονται στο άρθρο 2.

2. Το πρόγραμμα εργασίας ορίζει λεπτομερώς τις κατηγορίες των έργων που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του προγράμματος.

3. Το πρόγραμμα εργασίας διασφαλίζει ότι ένα αξιόπιστο ποσοστό του συνολικού προϋπολογισμού θα διατεθεί σε δράσεις που διευκολύνουν τη διασυνοριακή συμμετοχή των ΜΜΕ.

Άρθρο 14

Διαδικασία χορήγησης

1. Κατά την εφαρμογή του προγράμματος, η χρηματοδότηση της Ένωσης χορηγείται έπειτα από ανταγωνιστικές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων που προκηρύσσονται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012 και τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1268/12 της Επιτροπής 8 .

2. Οι προτάσεις που υποβάλλονται μετά την πρόκληση υποβολής προτάσεων αξιολογούνται από την Επιτροπή με τη βοήθεια ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων βάσει των κριτηρίων χορήγησης που προβλέπονται στο άρθρο 10.

3. Η Επιτροπή χορηγεί, έπειτα από κάθε πρόσκληση υποβολής προτάσεων, τη χρηματοδότηση για τις επιλεγμένες δράσεις, μέσω εκτελεστικής πράξης. Οι εν λόγω εκτελεστικές πράξεις εκδίδονται σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης στην οποία παραπέμπει το άρθρο 16 παράγραφος 2.

Άρθρο 15

Ετήσιες δόσεις

Η Επιτροπή μπορεί να κατανέμει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού σε ετήσιες δόσεις.

Άρθρο 16

Επιτροπή

1. Η Επιτροπή επικουρείται από επιτροπή. Πρόκειται για επιτροπή κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας προσκαλείται ως παρατηρητής.

2. Όταν γίνεται παραπομπή στην παρούσα παράγραφο, εφαρμόζεται το άρθρο 5 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011.

Άρθρο 17

Παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων

1. Η Επιτροπή παρακολουθεί τακτικά την υλοποίηση του προγράμματος και υποβάλλει σε ετήσια βάση έκθεση σχετικά με την πρόοδο που έχει συντελεστεί σύμφωνα με το άρθρο 38 παράγραφος 3 στοιχείο ε) του κανονισμού αριθ. 966/2012. Προς αυτό τον σκοπό, η Επιτροπή θεσπίζει τις αναγκαίες ρυθμίσεις σχετικά με την παρακολούθηση.

2. Για τη στήριξη της ενίσχυσης της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των μελλοντικών δράσεων πολιτικής της Ένωσης, η Επιτροπή καταρτίζει αναδρομική έκθεση αξιολόγησης και τη διαβιβάζει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο. Στο πλαίσιο της έκθεσης, η οποία βασίζεται σε σχετικές διαβουλεύσεις με τα κράτη μέλη και τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, αξιολογείται κυρίως η πρόοδος που έχει συντελεστεί προς την επίτευξη των στόχων που ορίζονται στο άρθρο 2. Αναλύεται επίσης η διασυνοριακή συμμετοχή ΜΜΕ σε έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος, καθώς και η συμμετοχή ΜΜΕ στην παγκόσμια αξιακή αλυσίδα.

Άρθρο 18

Προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης

1. Η Επιτροπή λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίζει ότι, κατά την υλοποίηση δράσεων που χρηματοδοτούνται δυνάμει του παρόντος κανονισμού, τα οικονομικά συμφέροντα της Ένωσης προστατεύονται με προληπτικά μέτρα κατά της απάτης, της διαφθοράς και κάθε άλλης παράνομης δραστηριότητας, με τη διενέργεια αποτελεσματικών ελέγχων και, σε περίπτωση που εντοπίζονται παρατυπίες, με την ανάκτηση ή, εάν είναι σκόπιμο, την επιστροφή των ποσών που καταβλήθηκαν αχρεωστήτως και, ανάλογα με την περίπτωση, με αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές διοικητικές και οικονομικές κυρώσεις.

2. Η Επιτροπή και το Ελεγκτικό Συνέδριο έχουν την εξουσία να διενεργούν ελέγχους ή, στην περίπτωση διεθνών οργανισμών, την εξουσία να διενεργούν επαλήθευση, σύμφωνα με συμφωνίες που έχουν συνάψει μ’ αυτούς, βάσει εγγράφων αλλά και επιτόπου, σε όλους τους δικαιούχους επιδοτήσεων, τους αναδόχους και τους υπεργολάβους που έχουν λάβει ενωσιακά κονδύλια δυνάμει του παρόντος κανονισμού.

3. Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) μπορεί να διενεργεί έρευνες, συμπεριλαμβανομένων επιτόπιων ελέγχων και εξακριβώσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις και διαδικασίες που ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 883/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 9 και ο κανονισμός (Ευρατόμ, ΕΚ) αριθ. 2185/96 του Συμβουλίου 10 , για τη διαπίστωση απάτης, διαφθοράς ή άλλης παράνομης δραστηριότητας κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης, σε σχέση με συμφωνία ή απόφαση επιδότησης ή σύμβαση που χρηματοδοτείται δυνάμει του παρόντος κανονισμού.

Άρθρο 19

Ο παρών κανονισμός αρχίζει να ισχύει την εικοστή ημέρα από τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο παρών κανονισμός είναι δεσμευτικός ως προς όλα τα μέρη του και ισχύει άμεσα σε κάθε κράτος μέλος.

-------------------------------------------------

Αναμενόμενα αποτελέσματα

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το πρόγραμμα θα συμβάλει στη διαμόρφωση συνεργατικής προσέγγισης μεταξύ των φορέων της αμυντικής βιομηχανίας των κρατών μελών. Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ θα πρέπει να συμβάλει στην αποδέσμευση μιας σειράς έργων ανάπτυξης, τα οποία υπό διαφορετικές συνθήκες δεν θα δρομολογούνταν δεδομένων των χρηματοδοτικών αναγκών τους ή των σχετικών τεχνολογικών κινδύνων, ενώ παράλληλα θα πρέπει να οδηγήσει στην υλοποίηση πρόσθετων συνεργατικών έργων ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας.

Η ενισχυμένη συνεργασία αναμένεται να μειώσει τις περιττές επικαλύψεις και τη διασπορά και να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας. Κατά αυτό τον τρόπο, ενδέχεται να μειωθεί το μοναδιαίο κόστος, κάτι που θα ωφελήσει τα κράτη μέλη και θα έχει θετικές επιπτώσεις στις εξαγωγές.

Αναμενόμενος αντίκτυπος:

Η ανάπτυξη έργων στον τομέα της άμυνας με την άμεση ή έμμεση υποστήριξη του προγράμματος αναμένεται, σύμφωνα με την Επιτροπή, να έχει θετικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή οικονομία. Μελέτες καταδεικνύουν ότι οι επενδύσεις στον τομέα της άμυνας έχουν σημαντικά θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στο ΑΕΠ, στη φορολογία και στην απασχόληση, συγκρίσιμα με τα αποτελέσματα άλλων βασικών κατηγοριών δημοσίων δαπανών (μεταφορές, εκπαίδευση, υγεία). Η έρευνα και η ανάπτυξη στον τομέα της άμυνας βρίσκονται επίσης στην απαρχή της δημιουργίας σημαντικών τεχνοβλαστών, οι οποίοι είναι επωφελείς τόσο για τον τομέα της άμυνας όσο και για τον πολιτικό τομέα.

Η αλυσίδα εφοδιασμού στον τομέα της άμυνας αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από ΜΜΕ. Το γεγονός αυτό αφορά ιδίως την αλυσίδα εφοδιασμού των βασικών φορέων ολοκληρωμένων συστημάτων. Η σταδιακή θόλωση των ορίων μεταξύ του τομέα της άμυνας και του πολιτικού τομέα θα επιτρέψει επίσης στις ΜΜΕ που δεν δραστηριοποιούνται παραδοσιακά στον τομέα της άμυνας να εισέλθουν ιδίως στον τομέα των ηλεκτρονικών ειδών και του λογισμικού.

Blog: marina anastas.kourbela

http://briniko.blogspot.gr/2017/06/blog-post_15.html