Παρασκευή
19 Απριλίου 2024
Ημερήσια ηλεκτρονική εφημερίδα, Αρ. φύλλου 4961RSS FEED
ΕΕ: Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και για τις ηλεκτρονικές εκδόσεις
25/05/2017

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

Μια σημαντική οδηγία για τις ηλεκτρονικές εκδόσεις, που ενδιαφέρει και από πλευράς ψηφιακής αγοράς, πρόκειται να εκδοθεί, μάλλον σύντομα, καθώς βρίσκει υποστηρικτές στα Θεσμικά Όργανα της ΕΕ, πέρα από την Επιτροπή. Σημειώνεται, πως το  Συμβούλιο επιδιώκει την επίτευξη συμφωνίας για την πρόταση τον Μάιο του 2017.

Το Συμβούλιο επεξεργάζεται επί του παρόντος την πρόταση οδηγίας για την τροποποίηση της ισχύουσας οδηγίας περί ΦΠΑ της ΕΕ προκειμένου να παρασχεθεί στα κράτη μέλη η δυνατότητα να εφαρμόζουν χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις, όπως τα ηλεκτρονικά βιβλία, οι εφημερίδες και τα περιοδικά.

Το σχέδιο οδηγίας είναι μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό του φόρου προστιθέμενης αξίας για την ψηφιακή οικονομία στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΕΕ για την ενιαία ψηφιακή αγορά.

Γιατί ε προωθείται η έκδοση νέας οδηγίας;

Στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, οι ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις επιβαρύνονται με τον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (τουλάχιστον 15 %). Αντιθέτως, δημοσιεύσεις σε υλικά μέσα μπορεί να επωφελούνται από σημαντικά χαμηλότερους συντελεστές, οι οποίοι ορισμένες φορές μπορεί να είναι μηδενικοί.

Η πρόταση τροποποίησης της ισχύουσας οδηγίας της ΕΕ για τον ΦΠΑ έχει ως στόχο να επιτρέψει στις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις να επωφεληθούν από μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, όπως συμβαίνει με τις δημοσιεύσεις σε υλικά μέσα.

Οι τροποποιημένοι κανόνες ΦΠΑ της ΕΕ θα συμβάλουν στην επιδίωξη της στρατηγικής της για την ψηφιακή ενιαία αγορά και, γενικότερα, θα συνδράμει προκειμένου αυτοί να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις στην ψηφιακή οικονομία.

Η «πρόταση οδηγίας του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/112/ΕΚ όσον αφορά τους συντελεστές του φόρου προστιθέμενης αξίας που εφαρμόζονται σε βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά»

Βασικά στοιχεία του σχεδίου τροποποιημένης οδηγίας

Η πρόταση απαιτεί τροποποιήσεις σε δύο άρθρα και στο παράρτημα ΙΙΙ της ισχύουσας οδηγίας περί ΦΠΑ της ΕΕ (2006/112/ΕΚ). Ουσιαστικά, οι τροποποιήσεις αναφέρονται στη μορφή των δημοσιεύσεων στις οποίες θα μπορούσε να εφαρμοστεί ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ.

Το σχέδιο τροποποίησης διευκρινίζει επίσης ότι «η παροχή καθαρά μουσικού περιεχομένου και περιεχομένου βίντεο θα εξακολουθήσει να φορολογείται με τον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ». Σύμφωνα με την πρόταση, ο κανονικός συντελεστής θα συνεχίσει επίσης να εφαρμόζεται για εκδόσεις που αποτελούνται «κατά κύριο λόγο» από μουσική και βίντεο. Τα κράτη μέλη θα έχουν την ευχέρεια να διευκρινίσουν τον όρο «κατά κύριο λόγο» στην εθνική τους νομοθεσία περί ΦΠΑ. Η λύση αυτή θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να συνεχίσουν να εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή στα ακουστικά βιβλία, τις ακουστικές εφημερίδες και τα περιοδικά για άτομα με προβλήματα όρασης.

Δεδομένου ότι η προτεινόμενη οδηγία εμπίπτει στον τομέα της φορολογίας, το Συμβούλιο οφείλει να την εγκρίνει μετά από διαβούλευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, το Κοινοβούλιο μπορεί να εγκρίνει ή να απορρίψει μια νομοθετική πρόταση ή να προτείνει τροπολογίες επ' αυτής. Το Συμβούλιο δεν είναι νομικά υποχρεωμένο να λάβει υπόψη τη γνώμη του Κοινοβουλίου.Οι πληροφορίες μας, επισημαίνουν, θετική υποδοχή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της υπό έκδοσης οδηγίας.

Κατά τη σύνοδο του Συμβουλίου Οικονομικών και Δημοσιονομικών Θεμάτων, οι υπουργοί στις 21 Μαρτίου 2017  διεξήγαγαν προσανατολιστική συζήτηση σχετικά με την καθιέρωση της εφαρμογής μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις.

Κεντρικό θέμα των συζητήσεων ήταν η δυνατότητα εφαρμογής όχι μόνον μειωμένων αλλά και εξαιρετικά μειωμένων, καθώς και μηδενικών συντελεστών ΦΠΑ, για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις.

Η ομάδα «δημοσιονομικά θέματα» θα συνεχίσει τις εργασίες επί της πρότασης βάσει των παρατηρήσεων των υπουργών.

Διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη

Σημειώνεται, πως πραγματοποιήθηκε από την Επιτροπή ανοικτή δημόσια διαβούλευση, σχετικά με το θέμα της πρότασης οδηγίας για 8 εβδομάδες, μεταξύ 25 Ιουλίου και 19 Σεπτεμβρίου 2016. Η διαβούλευση είχε δύο κύριους σκοπούς. Πρώτον, να συγκεντρωθούν οι απόψεις από ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με τη δέσμευση της Επιτροπής να δοθεί η δυνατότητα στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις και, δεύτερον, να τους δοθεί η ευκαιρία να εκθέσουν τις απόψεις τους σχετικά με τον/τους πλέον κατάλληλο/-ους ορισμό/-ούς για τις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.

Όπως αναφέρει η Επιτροπή, έλαβε 858 παρατηρήσεις από αναγνώστες (50 %), επιχειρήσεις (16 %), οργανώσεις (14 %), συγγραφείς (12 %) και δημόσιες αρχές, ερευνητές και βιβλιοθήκες (8 %), μέσω του εργαλείου «EU Survey» και άλλες τέσσερις εισηγήσεις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η γενική τάση των απαντήσεων δεν διέφερε σημαντικά μεταξύ αυτών των ομάδων ερωτηθέντων, ούτε ανάλογα με τα κράτη μέλη στα οποία βρίσκονται οι συμμετέχοντες. Η συντριπτική πλειονότητα του 94 % των ερωτηθέντων συμφώνησε ότι θα πρέπει να επιτραπεί στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στα ηλεκτρονικά βιβλία, ενώ το 88 % εξ αυτών συμφώνησε ότι θα πρέπει να επιτραπεί στα κράτη μέλη να εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ σε ηλεκτρονικές εφημερίδες και ηλεκτρονικά περιοδικά επίσης. Πολλοί ερωτηθέντες (45 %) έκριναν ότι δεν θα πρέπει να καταργηθούν οι υφιστάμενοι εξαιρετικά μειωμένοι (κάτω του 5 %) και μηδενικοί συντελεστές για έντυπες δημοσιεύσεις, ενώ το 90 % αυτών των ερωτηθέντων συμφώνησε να επιτραπεί σε όλα τα κράτη μέλη να εφαρμόζουν τους εν λόγω εξαιρετικά μειωμένους ή μηδενικούς συντελεστές ΦΠΑ σε έντυπες δημοσιεύσεις, καθώς και σε ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις. Οι ερωτηθέντες ήταν, σε γενικές γραμμές, μοιρασμένοι ομοιόμορφα όσον αφορά τον αντίκτυπο της μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ στις ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις, με ορισμένους να αναμένουν πλήρη μετακύλιση τυχόν μείωσης του ΦΠΑ στους καταναλωτές και άλλους να αναμένουν μερική μετακύλιση. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, τα περιθώρια κέρδους για τους εκδότες θα αυξηθούν, και η πλειονότητα των ενδιαφερόμενων μερών θεώρησε ότι σε αυτή την περίπτωση ο εκδοτικός κλάδος θα επενδύσει σε νέο περιεχόμενο, όσον αφορά τα βιβλία, και ότι, όσον αφορά τις εφημερίδες και τα περιοδικά, θα επενδύσει επίσης σε νέο περιεχόμενο, αλλά και θα μειώσει την εξάρτησή του από τα διαφημιστικά έσοδα.

Από τη διαβούλευση επιβεβαιώθηκε, επίσης ότι ο ορισμός των δημοσιεύσεων στο ενωσιακό δίκαιο έπρεπε να είναι αρκετά ευρύς και άρτιος ώστε να ανταποκρίνεται σε μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις. Ποσοστό 59 % των ερωτηθέντων θεώρησε ότι δεν υπάρχει ανάγκη να προσδιοριστούν με ομοιόμορφο τρόπο σε επίπεδο ΕΕ οι όροι βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό.

marina anastas.kourbela

email:ellinida.plus@yahoo.gr

 

https://briniko.blogspot.gr/2017/05/blog-post_87.html