ΒΑΡΕΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟΟι πρωτοβουλίες της δανικής προεδρίας για τα φορολογικά03/07/2012
Πώς εξελίσσονται τα θέματα που αναφέρονται στη φορολόγηση της ενέργειας, στην κοινή ενοποιημένη βάση φορολογίας εταιρειών, στο φόρο επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών;
Η Δανική προεδρία στο πρώτο εξάμηνο του έτους, έχει να παρουσιάσει σημαντικό έργο, σε ότι αφορά μια σειρά από νομοθετικές προτάσεις, όπως είναι η φορολόγηση της ενέργειας, η κοινή ενοποιημένη βάση φορολογίας εταιρειών, ο φόρος επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, η αναθεώρηση της οδηγίας για τη φορολόγηση των αποταμιεύσεων και οι διαπραγματευτικές οδηγίες για τη σύναψη συμφωνιών με τρίτες χώρες περί φορολόγησης των εισοδημάτων από αποταμιεύσεις.
Σε ορισμένα από τα θέματα αυτά έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος. Για άλλα απαιτούνται επιπλέον προσπάθειες ,ώστε να καταστεί δυνατή μια απόφαση ή έγκριση του Συμβουλίου (ομοφωνία).
Στο κείμενο που ακολουθεί, γίνεται σύντομη αναφορά, στην πρόοδο που έχει σημειωθεί, ανά θέμα:
1) Φορολόγηση των αποταμιεύσεων: Η δανική Προεδρία επιδίωξε να επιτύχει πρόοδο σε δύο αλληλοσυνδεόμενους φακέλους που θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην καταπολέμηση της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής:
– πρόταση του 2008 για την τροποποίηση της οδηγίας 2003/48/ΕΚ του Συμβουλίου για τη φορολόγηση των υπό μορφή τόκων εισοδημάτων από αποταμιεύσεις και
– σχέδιο εντολής για τη διεξαγωγή διαπραγματεύσεων με πέντε τρίτες χώρες (Ελβετία, Λιχτενστάιν, Ανδόρα, Μονακό, Σαν Μαρίνο) για ισοδύναμα μέτρα που αφορούν εισόδημα από αποταμιεύσεις.
Η ισχύουσα οδηγία περί φορολόγησης των αποταμιεύσεων προβλέπει αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών για εισοδήματα από αποταμιεύσεις ανάμεσα στα κράτη μέλη, ενώ για την Αυστρία και το Λουξεμβούργο ισχύει μεταβατικό καθεστώς που προβλέπει την παρακράτηση φόρου για τα εισοδήματα από αποταμιεύσεις. Το μεταβατικό καθεστώς θα λήξει και όλα τα κράτη μέλη θα συμμετέχουν στην υποβολή εκθέσεων και την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών όταν θα πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις που απαιτούν έναν αριθμό ομόφωνων αποφάσεων του Συμβουλίου.
Η οδηγία συνδέεται με τις συμφωνίες περί φορολόγησης των αποταμιεύσεων με την Ελβετία και τις άλλες τρίτες χώρες, οι οποίες προβλέπουν την παρακράτηση φόρου επί του εισοδήματος από αποταμιεύσεις από τις χώρες αυτές.
Η πρακτική εφαρμογή της οδηγίας και των συμφωνιών αποκάλυψε ανεπάρκειες και σημαντικά κενά που διευκολύνουν τη φορολογική απάτη και τη φοροδιαφυγή.
Υπενθυμίζεται, ότι το 2008 η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση τροποποίησης της οδηγίας με σκοπό να καταστεί αυτή πιο αποτελεσματική.
Κατά τις προηγούμενες Προεδρίες επιτεύχθηκε συμφωνία σχετικά με τις τροποποιήσεις της οδηγίας, εκτός από λίγα τεχνικά ζητήματα που παρέμειναν εκκρεμή.
Ωστόσο, η Αυστρία και το Λουξεμβούργο δεν ήταν έτοιμες να προχωρήσουν στην τελική έγκριση της οδηγίας προτού βρεθεί μια λύση για τις ανησυχίες τους περί ίσης μεταχείρισης.
Η Επιτροπή επισημαίνει, ότι πρέπει να αποκλειστεί η περίπτωση κλάδοι της Ελβετίας και των άλλων τρίτων χωρών να επωφεληθούν από την αυστηρότερη κανονιστική ρύθμιση της ΕΕ.
Συνεπώς αυτά τα δύο κράτη μέλη υπογράμμισαν την ανάγκη να εξασφαλιστεί η παραλληλία ανάμεσα στις προτεινόμενες αλλαγές στην οδηγία περί φορολόγησης των αποταμιεύσεων και την αναβάθμιση των συμφωνιών περί φορολόγησης των αποταμιεύσεων με την Ελβετία και τις άλλες τρίτες χώρες.
Προκειμένου να αναζητηθεί μια αποτελεσματική λύση γι’ αυτές τις ανησυχίες σχετικά με την ίση μεταχείριση, η Επιτροπή παρουσίασε σύσταση για εντολή να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με την Ελβετία και τις άλλες τρίτες χώρες.
Με βάση το έργο που πραγματοποίησαν οι προηγούμενες Προεδρίες, η δανική Προεδρία ολοκλήρωσε τις τεχνικές εργασίες με αντικείμενο την εντολή.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο διεθνών εξελίξεων, συμπεριλαμβανομένου του τομέα της φορολογικής συνεργασίας και της διοικητικής συνδρομής, η Προεδρία υπέβαλε το σχέδιο εντολής στο Συμβούλιο τον Μάιο του 2012.
Το σχέδιο εξουσιοδοτεί την Επιτροπή να διαπραγματευτεί με τις τρίτες χώρες τη λήψη μέτρων κατ’ αντιστοιχία με τις τροποποιήσεις της οδηγίας 2003/48/ΕΚ του Συμβουλίου και να εξετάσει τις διεθνείς εξελίξεις, όπως προβλέπεται στις ρήτρες επανεξέτασης των υφιστάμενων συμφωνιών.
Όλα τα κράτη μέλη, εκτός από την Αυστρία και το Λουξεμβούργο, ήταν σε θέση να συμφωνήσουν στην έγκρισή του. Το Λουξεμβούργο και η Αυστρία είναι πλήρως προετοιμασμένες να εγκρίνουν μια εντολή καθώς και την προτεινόμενη τροποποιημένη οδηγία, αλλά επιμένουν ότι η εντολή θα πρέπει να περιορίζεται αυστηρά στις διαπραγματεύσεις με τις τρίτες χώρες όσον αφορά τα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος.
Με την επιφύλαξη της θέσης, που προαναφέρθηκε, όσον αφορά την εντολή εξέτασης των διεθνών εξελίξεων, η Αυστρία και το Λουξεμβούργο επιμένουν ότι μια τέτοια εντολή μπορεί να δοθεί μόνον κατόπιν συμφωνίας με την ΕΕ επί της ερμηνείας του όρου «διεθνείς εξελίξεις».
Όλα τα υπόλοιπα κράτη μέλη θεωρούν ότι η εντολή πρέπει να περιλαμβάνει, τουλάχιστον, διάταξη που θα προβλέπει την αναβάθμιση, βάσει των διεθνώς συμφωνηθέντων προτύπων, της υφιστάμενης πρόβλεψης σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών κατόπιν αιτήσεως, σύμφωνα με τις ισχύουσες διμερείς πρακτικές των κρατών μελών και των οικείων τρίτων χωρών.
Κατά συνέπεια δεν κατέστη δυνατό να επιτευχθεί συμφωνία για τον φάκελο αυτό στο παρόν στάδιο.
2) Κοινή ενοποιημένη βάση φορολογίας των εταιρειών (ΚΕΒΦΕ): Η πρόταση οδηγίας του Συμβουλίου περί κοινής ενοποιημένης βάσης φορολογίας των εταιρειών (ΚΕΒΦΕ) υποβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 16 Μαρτίου 2011 ως συμβολή στην πιο φιλική προς την ανάπτυξη φορολογία υπέρ της οποίας συνηγορεί η στρατηγική «Ευρώπη 2020».Ο σκοπός της πρότασης είναι διττός:
– να καθοριστεί ένα κοινό ενωσιακό σύστημα υπολογισμού της βάσης φορολογίας των εταιρειών, το οποίο θα ισχύει παράλληλα με τα εθνικά συστήματα των κρατών μελών και θα μπορεί να επιλεγεί προαιρετικά από τις εταιρείες και
– να επιτραπεί η ενοποίηση των κερδών και των ζημιών των ομίλων εταιρειών που έχουν επιλέξει να χρησιμοποιήσουν το σύστημα.
Με βάση το έργο που πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της ουγγρικής και της πολωνικής Προεδρίας, η δανική Προεδρία οργάνωσε τέσσερις συναντήσεις της Ομάδας και εστίασε την τεχνική συζήτηση στο πλαίσιο της Ομάδας του Συμβουλίου στον υπολογισμό της κοινής βάσης φορολογίας των εταιρειών από τη σκοπιά ενός και μοναδικού φορολογουμένου.
Έδωσε προτεραιότητα σε συζητήσεις με θέμα ορισμένες πτυχές, όπως είναι επί παραδείγματι ο περιορισμός των εκπτώσεων τόκων, ο περιορισμός της μεταφοράς των ζημιών σε επόμενες χρήσεις, η κατανομή κερδών σε μόνιμη εγκατάσταση, ο γενικός κανόνας απαγόρευσης των καταχρήσεων, οι ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες και οι γενικοί κανόνες απαγόρευσης των καταχρήσεων στις υβριδικές αποκλίσεις μονάδων και χρηματοπιστωτικών μέσων.
Με βάση τις συζητήσεις στο πλαίσιο της Ομάδας, η Προεδρία παρουσίασε επίσης ένα πρώτο συμβιβαστικό κείμενο που αφορούσε ορισμένα σημεία της πρότασης επί του οποίου τα κράτη μέλη συζήτησαν και εξέφρασαν τις γενικές παρατηρήσεις τους.
Παρόλο που πολλές αντιπροσωπίες εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχισθούν οι εργασίες σε αυτή τη βάση, ένας αριθμός κρατών μελών διατηρούν ουσιώδεις αντιρρήσεις απέναντι στην πρόταση.
Οι συζητήσεις έδειξαν ότι θα απαιτηθούν περαιτέρω εργασίες σε τεχνικό επίπεδο προτού καταστεί δυνατή η επίτευξη συμφωνίας ή η λήψη απόφασης.
Σημειωτέον ότι πολλά στοιχεία της πρότασης – π.χ. η ενοποίηση, ο μαθηματικός τύπος επιμερισμού και οι διοικητικές διαδικασίες – δεν έχουν εξεταστεί ακόμα και πρέπει να μελετηθούν.
3) Τροποποίηση της οδηγίας περί τόκων και δικαιωμάτων :Η οδηγία περί τόκων και δικαιωμάτων του 2003 έχει ως σκοπό να μειωθούν οι περιπτώσεις στις οποίες ένα κράτος μέλος επιβάλλει στην πηγή παρακρατούμενο φόρο επί πληρωμής τόκου ή δικαιώματος και το κράτος μέλος λήψης φορολογεί την ίδια πληρωμή. Ο πρωταρχικός σκοπός είναι να εξασφαλιστεί η δίκαιη φορολογία, αποφεύγοντας παράλληλα τη διπλή φορολογία ανάμεσα στα κράτη μέλη.
Το 2011 η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση που αποσκοπούσε στη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας, έτσι ώστε να καλύπτει περισσότερες πληρωμές τόκων και δικαιωμάτων, και στην προσθήκη μιας νέας απαίτησης, σύμφωνα με την οποία μια διασυνοριακή πληρωμή πρέπει να απαλλάσσεται από παρακρατούμενο φόρο: ο αποδέκτης της πληρωμής πρέπει να «υπόκειται σε φόρο» στο κράτος εγκατάστασής του επί του εισοδήματος που προκύπτει από την πληρωμή.
Ορισμένα κράτη μέλη είναι της γνώμης ότι αυτή η νέα απαίτηση περί «υποκείμενου σε φόρο» θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι κάποια κράτη μέλη καταβάλλουν εισφορές σε ειδικό φορολογικό καθεστώς με σκοπό την προώθηση μιας πολιτικής φιλικής προς τη μεγέθυνση, την έρευνα και την ανάπτυξη. Κατά την άποψή τους, η «ρήτρα περί υποκείμενου σε φόρο» θα πρέπει να συνεχίσει να επιτρέπει στις επιχειρήσεις που επωφελούνται από τέτοια φορολογικά καθεστώτα να τυγχάνουν των ευεργετημάτων της οδηγίας.
Από την άλλη πλευρά, ορισμένα κράτη μέλη ισχυρίζονται πως δεδομένου ότι ένας από τους σκοπούς της οδηγίας είναι να φορολογηθούν μία φορά οι διασυνοριακές πληρωμές τόκων και δικαιωμάτων και αφού η πρόταση στοχεύει στην επέκταση του πεδίου εφαρμογής της, η οδηγία δεν θα πρέπει να οδηγεί στην πλήρη απαλλαγή ή στην πολύ χαμηλή φορολόγηση τέτοιων πληρωμών.
Προς τον σκοπό, αυτό, ορισμένα κράτη μέλη είναι της άποψης ότι η νέα διάταξη περί «υποκείμενου σε φόρο» πρέπει να ορίζει ένα ελάχιστο επίπεδο φορολόγησης σε ένα κράτος μέλος λήψης ως προϋπόθεση για την απαλλαγή μιας πληρωμής από φορολογία σε ένα κράτος μέλος παρακράτησης στην πηγή.
Κατά συνέπεια δεν κατέστη δυνατόν μέχρι σήμερα να επιτευχθεί συμφωνία όσον αφορά το σχετικό φάκελο.
4) Τροποποίηση της οδηγίας για τη φορολόγηση της ενέργειας: Τον Απρίλιο του 2011 η Επιτροπή υπέβαλε στο Συμβούλιο πρόταση οδηγίας του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 2003/96/ΕΚ σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας («οδηγία για τη φορολόγηση της ενέργειας» ή «ΟΦΕ»). Η πρόταση που υπέβαλε η Επιτροπή επιδιώκει να ευθυγραμμιστεί καλύτερα η ΟΦΕ με τους στόχους της ΕΕ σχετικά με την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή όπως ζήτησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Μαρτίου 2008.
Η Ομάδα «Φορολογικά θέματα» του Συμβουλίου προέβη επανειλημμένως σε συζητήσεις με θέμα την πρόταση υπό διαδοχικά την ουγγρική, την πολωνική και τη δανική Προεδρία. Η δανική Προεδρία προσπάθησε να επιτύχει συνολικούς συμβιβασμούς εντός του πλαισίου της πρότασης έχοντας παράλληλα κατά νου το αίτημα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να υποστηριχθούν οι στόχοι της ΕΕ σχετικά με την ενέργεια και το κλίμα και λαμβάνοντας υπόψη ταυτόχρονα τα πιο πρόσφατα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου 2012, που επικεντρώνονται στην ανάπτυξη.
Μεταξύ άλλων, βάσει της πρότασης της Επιτροπής, και δεδομένου ορισμένες αντιπροσωπίες διατηρούν ουσιώδεις αντιρρήσεις, συζητήθηκαν τα ακόλουθα ζητήματα:
• Οι αρχές μιας νέας δομής της φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και η εφαρμογή της στην εθνική νομοθεσία.
• Η προοδευτική εφαρμογή των νέων ελάχιστων επιπέδων φορολογίας καθώς και των κατάλληλων μεταβατικών περιόδων.
• Η εγκατάλειψη της πρότασης για δεσμευτικούς κανόνες για τα εθνικά επίπεδα φορολογίας πάνω από τα ελάχιστα επίπεδα έτσι ώστε τα κράτη μέλη να είναι ελεύθερα να επιλέξουν τα εθνικά τους επίπεδα φορολογίας πάνω από τα ελάχιστα επίπεδα• η πιθανότητα να επιβληθεί περιορισμός του χάσματος ανάμεσα στην εθνική φορολόγηση της βενζίνης και του πετρελαίου ντίζελ.
• Ο καθορισμός φοροαπαλλαγών ή μειώσεων φόρων για τη συνιστώσα CO2 προκειμένου να αποφευχθεί η επικάλυψη ανάμεσα στη συνιστώσα CO2 και το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ («ETS»), εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι κανόνες θα οδηγήσουν στο ίδιο αποτέλεσμα ανεξαρτήτως του αν τα κράτη μέλη εφαρμόσουν ξεχωριστή φορολογία για το CO2 ή συνδυασμένο ενιαίο συντελεστή.
• Οι δυνατότητες τροποποίησης και/ή διατήρησης των μειώσεων των φόρων ή των φοροαπαλλαγών για ειδικές χρήσεις ή/και προϊόντα που ισχύουν επί του παρόντος, με την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των κρατών μελών ανεξάρτητα από τις εθνικές επιλογές σχετικά με τη φορολογική βάση.
5) Το κοινό σύστημα του φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών (ΦΧΣ):
Η πρόταση οδηγίας του Συμβουλίου για ένα κοινό σύστημα του φόρου επί των Χρηματοπιστωτικών συναλλαγών (ΦΧΣ), που τροποποιεί την οδηγία 2008/7/ΕΚ, παρουσιάστηκε από την Επιτροπή στις 28 Σεπτεμβρίου 2011. Τρεις πρόσθετες συναντήσεις διοργανώθηκαν από τη δανική Προεδρία λόγω του πολιτικού ενδιαφέροντος για την πρόταση καθώς και λόγω των αιτημάτων ορισμένων κρατών μελών να επιταχυνθεί η διαδικασία.
Η Ομάδα ολοκλήρωσε την πρώτη τεχνική εξέταση της πρότασης στις 6 Μαρτίου 2012.
Η κατάσταση προόδου του φακέλου αυτού συζητήθηκε από το Συμβούλιο (ECOFIN) στις 13 Μαρτίου 2012 και στη συνέχεια στο άτυπο ECOFIN στις 30 Μαρτίου 2012. Οι συζητήσεις αυτές αποκάλυψαν ότι παράλληλα με τη συνέχιση της περαιτέρω τεχνικής εξέτασης της πρότασης της Επιτροπής, είναι απαραίτητο να μελετηθούν οι δυνατότητες εναλλακτικών λύσεων.
Οι μεταγενέστερες συνεδριάσεις της Ομάδας στις 26 Απριλίου και στις 4 Μαΐου 2012 ακολούθησαν την προαναφερθείσα διττή προσέγγιση που περιέγραψε το Συμβούλιο και επικεντρώθηκαν κυρίως στις πιθανές τροποποιήσεις της υφιστάμενης πρότασης ΦΧΣ. Επίσης συζητήθηκε η δυνατότητα μιας βήμα προς βήμα προσέγγισης. Επιπλέον συζητήθηκαν στοιχεία ενός τέλους χαρτοσήμου προκειμένου να τηρηθεί η διττή προσέγγιση. Επίσης οι υπηρεσίες της Επιτροπής παρείχαν επτά πρόσθετα τεχνικά κείμενα που εξηγούν περαιτέρω ορισμένα στοιχεία της πρότασης, συμπεριλαμβανομένου ενός εγγράφου το οποίο αφορά τις διάφορες μεθόδους φορολόγησης των χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων.
Η Προεδρία αποφάσισε να αφιερώσει την τελευταία συνεδρίαση στις πιθανότητες εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων (δεύτερο σκέλος-. φόρος χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων).
Ορισμένα κράτη μέλη θεωρούν ότι αν πρέπει να εξεταστεί περαιτέρω το πρώτο σκέλος – η επιβολή φόρου στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές – με σκοπό την επιβολή του φόρου στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, οι περαιτέρω εργασίες πρέπει να έχουν ως επίκεντρο την προσέγγιση βήμα προς βήμα. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι αρχικά η βάση του φόρου στις συναλλαγές θα είναι στενή, με την επιβολή του φόρου στις συναλλαγές στη δευτερογενή αγορά με μετοχές, ομόλογα (αλλά όχι κρατικά ομόλογα) και πιθανώς ΟΣΕΚΑ, με τη δυνατότητα επέκτασής του σε άλλα χρηματοπιστωτικά μέσα (περιλαμβανομένων π.χ. των παραγώγων) σε μεταγενέστερο στάδιο. Οι συζητήσεις στο πλαίσιο της Ομάδας έδειξαν επίσης ότι ορισμένα κράτη μέλη αντιτίθενται στην εναρμόνιση της φορολόγησης του χρηματοπιστωτικού τομέα σε επίπεδο ΕΕ-27. Ορισμένα θα προτιμούσαν το δεύτερο σκέλος (που αποτελείται από τον προσδιορισμό άλλων τρόπων ρύθμισης ή φορολόγησης του χρηματοπιστωτικού τομέα και του βαθμού που αυτές απαιτούν ενέργειες σε επίπεδο ΕΕ-27, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας).
ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσηςα) Έκδοση των συμπερασμάτων του Συμβουλίου με θέμα το μέλλον του ΦΠΑ: Στις 6 Δεκεμβρίου 2011 η Επιτροπή διαβίβασε στο Συμβούλιο ανακοίνωση με τίτλο «Το μέλλον του ΦΠΑ – Προς ένα απλούστερο, ισχυρότερο και αποτελεσματικότερο σύστημα ΦΠΑ προσαρμοσμένο στην ενιαία αγορά».
Μετά τις συζητήσεις της Ομάδας, η Προεδρία συνέταξε σχέδιο συμπερασμάτων του Συμβουλίου για το μέλλον του ΦΠΑ γενικά και για τις προτεραιότητες όσον αφορά τις μελλοντικές εργασίες, καθώς και έκθεση σχετικά με την πρόοδο των συζητήσεων.
Στη συνέχεια, το Συμβούλιο εξέδωσε στις 15 Μαΐου 2012 συμπεράσματα και σημείωσε την έκθεση της Προεδρίας σχετικά με τις συζητήσεις με θέμα την ανακοίνωση της Επιτροπής για το μέλλον του ΦΠΑ.
Τα συμπεράσματα του Συμβουλίου τονίζουν, μεταξύ άλλων, ότι η σημερινή δημοσιονομική και οικονομική κατάσταση είναι δύσκολη και περίπλοκη και επιτάσσει σθεναρή δημοσιονομική εξυγίανση των εθνικών προϋπολογισμών, σύμφωνα και με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 1ης και 2ας Μαρτίου 20123.
Υπενθυμίζουν, επίσης ότι το «Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν, κατά περίπτωση, τα φορολογικά τους συστήματα με σκοπό την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητάς τους, την άρση των αδικαιολόγητων απαλλαγών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, την ελάφρυνση της φορολόγησης της εργασίας, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των φοροεισπρακτικών μηχανισμών και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».
Ο φόρος προστιθέμενης αξίας αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων των εθνικών προϋπολογισμών και η μεταρρύθμιση του υπάρχοντος ενωσιακού συστήματος ΦΠΑ θα πρέπει, ειδικότερα, να στοχεύει στην ενίσχυση της αποτελεσματι κότητας και της αποδοτικότητάς του, την άρση των αδικαιολόγητων απαλλαγών και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, συντελώντας έτσι στη δημοσιονομική εξυγίανση και την οικονομική ανάπτυξη».
Τα συμπεράσματα του Συμβουλίου σχετικά με το μέλλον του ΦΠΑ αποτελούν σημαντικό βήμα προόδου προς την υλοποίηση της νέας ενωσιακής στρατηγικής για τον ΦΠΑ.
β) Έκδοση συμπερασμάτων του Συμβουλίου με θέμα την ειδική έκθεση του Ελεγκτικού Συμβουλίου
Το Ελεγκτικό Συνέδριο διαβίβασε στις 15 Δεκεμβρίου 2011 την ειδική έκθεση αριθ. 13/2011με τίτλο :Ο έλεγχος της τελωνειακής διαδικασίας προλαμβάνει και ανιχνεύει τη φοροδιαφυγή στον τομέα του ΦΠΑ;.
Στις 13 Μαρτίου 2012 το Συμβούλιο στα συμπεράσματα που εξέδωσε, προέτρεψαν, μεταξύ άλλων, «τα κράτη μέλη να συνεχίσουν να ενισχύουν τη συνεργασία στον τομέα αυτό και να παραμείνουν εναργή όσον αφορά την πρόληψη και την ανίχνευση της φοροδιαφυγής στον τομέα του ΦΠΑ σε σχέση με την τελωνειακή διαδικασία.
γ) Έγκριση νέων κανόνων όσον αφορά τη διοικητική συνεργασία σε σχέση με τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης
Στις 14 Νοεμβρίου 2011 η Επιτροπή πρότεινε νέους κανόνες όσον αφορά τη διοικητική συνεργασία στον τομέα των ειδικών φόρων κατανάλωσης, οι οποίοι θα επιταχύνουν την είσπραξη των φόρων και θα βελτιώσουν τους ελέγχους των κρατών μελών επί των εσόδων.
Ο νέος κανονισμός αντικαθιστά τους υπάρχοντες κανόνες ώστε να αντικατοπτριστεί ορθότερα η εισαγωγή, τον Απρίλιο του 2012, του ηλεκτρονικού συστήματος διακίνησης και ελέγχου των προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (EMCS). Η πραγματοποίηση της ανταλλαγής πληροφοριών με ηλεκτρονικά μέσα θα καταστήσει ευκολότερη και ταχύτερη τη συλλογή των οφειλόμενων ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Μετά από συζητήσεις στο πλαίσιο της Ομάδας «Φορολογικά θέματα», το Συμβούλιο εξέδωσε στις 2 Μαΐου 2012 τον προτεινόμενο νέο κανονισμό με θέμα τη διοικητική συνεργασία.
Η συμβολή του κανονισμού σε εποχές δημοσιονομικής εξυγίανσης είναι σημαντική, καθώς η αποτελεσματική συλλογή φόρων είναι καίριας σημασίας για τα κράτη μέλη. Στην ενιαία αγορά οι φορολογικές διοικήσεις πρέπει να είναι σε θέση να ανταλλάσσουν δεδομένα με άλλα κράτη μέλη γρήγορα και αποτελεσματικά, προκειμένου να εισπράττουν αποδοτικά τα έσοδά τους.
Συντονισμός σε φορολογικά θέματαΗ Ομάδα υψηλού επιπέδου συζήτησε επίσης το θέμα του συντονισμού ανάμεσα στα κράτη μέλη στον τομέα της φορολογίας.
α) Ομάδα του Κώδικα Δεοντολογίας (Φορολογία των επιχειρήσεων)
Η αποφυγή των επιβλαβών πρακτικών παραμένει βασική προτεραιότητα για τα κράτη μέλη στον τομέα της φορολογίας. Τα κράτη μέλη αναγνωρίζουν ότι η συνέχιση των εργασιών της Ομάδας του Κώδικα Δεοντολογίας (Φορολογία των επιχειρήσεων) του Συμβουλίου τα τελευταία χρόνια συνέβαλε σημαντικά στην αποφυγή τέτοιων πρακτικών στα κράτη μέλη της ΕΕ και σε τρίτες χώρες. Η Ομάδα υποβάλλει εκθέσεις κάθε έξι μήνες στους υπουργούς του ECOFIN με θέμα την επιτευχθείσα πρόοδο.
Αυτό το επιτυχημένο έργο πρέπει συνεπώς να συνεχιστεί βάσει του προγράμματος εργασίας που εγκρίθηκε από το Συμβούλιο το 2011.
β) Άλλα ζητήματα συντονισμού της φορολογίας
Η Ομάδα υψηλού επιπέδου προσδιόρισε ορισμένους τομείς για πιθανό συντονισμό της φορολογικής πολιτικής μετά τον Ιούνιο του 2012, ως ακολούθως:
– FATCA (νόμος των ΗΠΑ περί φορολογικής συμμόρφωσης αλλοδαπών λογαριασμών): οι συζητήσεις με τους ομολόγους των ΗΠΑ σχετικά με τους τρόπους αποτελεσματικής εφαρμογής αυτής της νομοθεσίας των ΗΠΑ έχουν ξεκινήσει, όπως συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της Ομάδας υψηλού επιπέδου4. Ανεπίσημες συναντήσεις επέτρεψαν να διασαφηνιστούν ορισμένες πρακτικές πλευρές της μελλοντικής πορείας. Η Ομάδα υψηλού επιπέδου του Συμβουλίου πρέπει να κάνει απολογισμό της επιτευχθείσας προόδου, να συζητήσει τρόπους διευκόλυνσης των περαιτέρω συζητήσεων με τις ΗΠΑ και να προσδιορίσει στοιχεία για μια συντονισμένη προσέγγιση για τις μελλοντικές συνομιλίες.
– Η Ομάδα υψηλού επιπέδου θα μπορούσε να προχωρήσει σε ανταλλαγή απόψεων όσον αφορά σημαντικούς φορολογικούς φακέλους που βρίσκονται υπό συζήτηση στο πλαίσιο των ΟΟΣΑ/G8/G20, οι οποίοι σχετίζονται με τις μελλοντικές εργασίες εντός της ΕΕ.
Εκπρόσωποι αυτών των φόρουμ και οργανισμών μπορούν, ενδεχομένως, να κληθούν να πραγματοποιήσουν παρουσιάσεις στην Ομάδα υψηλού επιπέδου.
– Στις περιπτώσεις όπου δεν στάθηκε δυνατό να θεσπιστεί μέχρι σήμερα ενωσιακή νομοθεσία, η Ομάδα υψηλού επιπέδου θα μπορούσε να συζητήσει την πιθανή ακολουθητέα πορεία.
– Η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών μπορεί να έχει ως επίκεντρο τους ακόλουθους τομείς:
• πρακτική εμπειρία των κρατών μελών στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της φορολογικής απάτης, μεταξύ άλλων σε σχέση με τρίτες χώρες·
αποτελεσματικότητα της συλλογής φόρων·
• εμπειρίες με φιλικές προς την ανάπτυξη φορολογικές δομές
Blog:marina anastas.kourbela