Όλοι πλην εκπροσώπων της τρόικας (τουλάχιστον προς το παρόν) αναγνωρίζουν πλέον πως η ελληνική οικονομία έχει ξεκινήσει να «παίρνει ανάσας» μετά από μια μακρά περίοδο βαθιάς ύφεσης.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο γεγονός (στο οποίο αναφέρθηκε και το πρακτορείο Μπλούμπεργκ) ότι οι αποδόσεις των 10ετών ελληνικών ομολόγων υποχώρησαν κάτω από το 7% για πρώτη φορά μετά την έναρξη του προγράμματος διάσωσης της χώρας το 2010, καθώς οι ενδείξεις ότι η Ευρώπη αφήνει πίσω την κρίση χρέους ενίσχυσαν τη ζήτηση για τους τίτλους της περιοχής.
Οι αποδόσεις των 10ετών ομολόγων είχαν μειωθεί κατά 14 μονάδες βάσης (0,14 της ποσοστιαίας μονάδας) στο 6,88% χθες μετά το μεσημέρι, ενώ προηγουμένως είχαν φθάσει και στο 6,76% που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2010. Η απόδοση των τίτλων αυτών έχει μειωθεί 74 μονάδες βάσης αυτήν την εβδομάδα.
Η τιμή του ομολόγου με επιτόκιο 2% που λήγει τον Φεβρουάριο του 2014 αυξήθηκε 0,845 ευρώ (8,45 ευρώ ανά 1.000 ευρώ) και διαμορφώθηκε στο 74,30% της ονομαστικής αξίας του.
Τέσσερα χρόνια μετά την απειλή διάλυσης της νομισματικής ένωσης της Ευρώπης, η άνοδος των τιμών των ελληνικών ομολόγων αποτελεί σύμβολο της ανάκαμψης της περιοχής, η οποία δίνει στους επενδυτές την εμπιστοσύνη να αναζητήσουν υψηλότερες αποδόσεις από αυτές που προσφέρει το 10ετές γερμανικό ομόλογο, αναφέρει το Bloomberg, προσθέτοντας ότι η μείωση των αποδόσεων σηματοδοτεί την αλλαγή στη χώρα.
Η ισοτιμία του ευρώ έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο εφέτος έναντι του δολαρίου, στα 1,3813 δολάρια.
Οι τιμές των ελληνικών ομολόγων αυξήθηκαν, παρά το γεγονός ότι στη συνάντηση με τους πιστωτές της χώρας αυτή την εβδομάδα δεν υπήρξε συμφωνία για τα επιπλέον κεφάλαια που θα χρειαστούν οι ελληνικές τράπεζες, σημειώνει το δημοσίευμα, προσθέτοντας ότι οι ελληνικοί τίτλοι κερδίζουν τώρα και πάλι τους επενδυτές, καθώς οι αγορές ομολόγων, συναλλάγματος και παραγώγων δείχνουν ότι υποχωρεί η κρίση στην Ευρωζώνη.
Τα ελληνικά ομόλογα έχουν αποφέρει κέρδος 17% εφέτος (σ..σ: από την αρχή του έτους έως τώρα), που είναι το υψηλότερο μεταξύ των ομολόγων 15 χωρών της Ευρωζώνης τα οποία παρακολουθούνται από δείκτες του Bloomberg, ενώ το κέρδος από τα γερμανικά ομόλογα ήταν 2,6%.
Την ίδια ώρα, τα υπουργεία Οικονομικών της Γερμανίας και της Φινλανδίας επέκριναν έντονα την προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χαλαρώσει τις απαιτήσεις της για λήψη μέτρων λιτότητας από τις χώρες της Ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν προβλήματα, θεωρώντας ότι κακώς δόθηκε στη Γαλλία και την Ισπανία πρόσθετο χρονικό περιθώριο για τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων τους, ανέφεραν σε δημοσίευμά τους οι Financial Times.
Με ένα οκτασέλιδο υπόμνημά τους, το οποίο εστάλη σε όλες τις πρωτεύουσες των 28 χωρών της ΕΕ και συζητήθηκε την Πέμπτη στις Βρυξέλλες από τους αναπληρωτές των υπουργών Οικονομικών, τα δύο υπουργεία κατηγορούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι χρησιμοποίησε «μία κάπως αυθαίρετη προσέγγιση» όταν έδωσε δημοσιονομική ευελιξία στη Μαδρίτη και το Παρίσι, και θεωρούν ότι χρειάζεται «ένα τρίτο μάτι» για να διασφαλίσει ότι οι Βρυξέλλες εφαρμόζουν σωστά τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.
«Από το 2012, η Επιτροπή άλλαξε ουσιαστικά τον τρόπο που κρίνει, αν ένα κράτος - μέλος έχει λάβει «αποτελεσματική δράση» για να συμμορφωθεί (με τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ). Οι πρόσφατες αλλαγές στη μεθοδολογία συνεπάγονται τον κίνδυνο εξασθένησης των νέων ενισχυμένων (κανόνων) στο στάδιο της εφαρμογής τους», αναφέρει το υπόμνημα που είναι σε γνώση της εφημερίδας.
Η θέση αυτή των Γερμανών και των Φιλανδών είναι πιθανόν, αναφέρει το δημοσίευμα, να αναζωπυρώσει μία έντονη αντιπαράθεση σχετικά με το εάν η αντιμετώπιση της κρίσης κυρίως με πολιτικές λιτότητας επέτεινε την οικονομική στασιμότητα στην Ευρωζώνη. Μία συζήτηση που σε μεγάλο βαθμό υποχώρησε πέρυσι, μετά την παραχώρηση από τον Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων της ΕΕ κ. Όλι Ρεν επιπλέον χρόνου για τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ στη Γαλλία, την Ισπανία και τέσσερις άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Το υπόμνημα εμφανίζεται την εβδομάδα που ο κ. Ρεν ανακοίνωσε τις προβλέψεις για τις οικονομίες της Ευρωζώνης, οι οποίες έδειξαν ότι η Γαλλία και η Ισπανία, παρά την διετή παράταση, δεν επιτυγχάνουν τη μείωση των ελλειμμάτων τους, σύμφωνα με τις συστάσεις της ΕΕ. Η Γαλλία, που πρέπει να μειώσει το έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 2015, προβλέπεται να έχει έλλειμμα 3,9%. Η Ισπανία, η οποία πρέπει να μειώσει το έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 2016, προβλέπεται να έχει έλλειμμα 6,5% το επόμενο έτος.
Ένας αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που εμπλέκεται στην κρίση των δημοσιονομικών πολιτικών, δήλωσε ότι οι αλλαγές στις αξιολογήσεις από το επιτελείο του κ. Ρεν είχαν ως στόχο να καταλήξουν σε μία πιο δίκαιη εκτίμηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών των χωρών.
Υψηλόβαθμος αξιωματούχος του φινλανδικού υπουργείου Οικονομικών χαρακτήρισε το υπόμνημα ως «τεχνική συμβολή» στις εν εξελίξει επισκοπήσεις των κανόνων της ΕΕ, αλλά παραδέχθηκε ότι αυτό αντανακλά τη δυσφορία στο Ελσίνκι για τον τρόπο εφαρμογής τους από την Επιτροπή. «Η ανησυχία μας είναι ότι οι κανόνες και οι διαδικασίες γίνονται όλο και πιο πολύπλοκοι, ώστε είναι δύσκολο να τους καταλάβουν τρίτοι. Υπάρχει ευρεία συναίνεση ότι χρειάζεται περισσότερη διαφάνεια», δήλωσε ο αξιωματούχος, ενώ το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών δεν σχολίασε.
Το υπόμνημα αναφέρει ότι κατά την προσπάθεια να διαπιστωθεί αν μία χώρα έχει κάνει αρκετή προσπάθεια - αντί (να αξιολογηθούν) τα πραγματικά (δημοσιονομικά) αποτελέσματα - το επιτελείο του κ. Ρεν εφαρμόζει πολύ υποκειμενικά τους κανόνες της ΕΕ. «Το πλαίσιο της δημοσιονομικής εποπτείας στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, όπως καταγράφεται (στους κανόνες) βασίζεται σαφώς στα δημοσιονομικά αποτελέσματα… παρά στα δημοσιονομικά μέτρα», αναφέρεται. Επιπρόσθετα, το υπόμνημα υποστηρίζει ότι οι Αρχές της ΕΕ δεν έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν σε ποιο βαθμό η αποτυχία μίας χώρας να επιτύχει τους στόχους οφείλεται στην αδράνεια της κυβέρνησης και σε ποιο βαθμό σε εξωτερικά οικονομικά σοκ. «Είναι αδύνατο να κριθεί με ακρίβεια σε ποια έκταση οι δημοσιονομικές αστοχίες οφείλονται σε παράγοντες που είναι έξω από τον έλεγχο της κυβέρνησης», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Το υπόμνημα υποστηρίζει ότι ο νέος τρόπος κρίσης των κανόνων για το έλλειμμα από την Επιτροπή είναι τόσο πολύπλοκος, ώστε οι εθνικές πρωτεύουσες δεν μπορούν να τον κατανοήσουν - τον χαρακτηρίζει «ουσιαστικά ένα μαύρο κουτί» - και προτείνει να συμμετάσχουν ένας εξωτερικός Οργανισμός ή εθνικά δημοσιονομικά συμβούλια στον έλεγχο της εργασίας που γίνεται από τις Βρυξέλλες. Μία τέτοια κίνηση θα αποτελούσε έναν χωρίς προηγούμενο σφετερισμό αρμοδιοτήτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφέρει το δημοσίευμα των Financial Times.